Waarom je van teveel gezond eten ‘ook’ aankomt.

Vraag jij je wel eens af hoe het komt dat je ondanks dat je voor je gevoel gezond eet, toch aankomt?

Deze blog gaat niet over wat gezond eten is, maar over hoe het kan dat je toch aankomt terwijl je het idee hebt dat je het zo goed doet. Van wat ik een aantal jaren geleden ontdekte was ik primair in shock. Beter kan ik het niet omschrijven. Want ik dacht altijd dat je alleen kon aankomen als je ongezonde dingen at. Maar wat blijkt, het maakt niet uit of je gezond of ongezond eet, alles wat te veel is blijft uiteindelijk aan je lichaam plakken in vet. En dat zie je weer terug op de weegschaal in de kilo’s.

Het enige verschil tussen gezond of ongezond eten is, dat ongezond eten primair veel nadeliger is voor je gezondheid dan gezond eten. Maar voor beide geldt, wanneer ze ervoor gaan zorgen dat je te veel lichaamsvet hebt dan hebben ze invloed op je hormoonbalans.

Welke invloed, dat ga ik nu met je delen. Wat je er zelf al aan kan doen om dit te veranderen, dat vertel ik je uiteraard ook.

Over je hormonen is het belangrijk om te weten dat dit stofjes zijn die op een oneindige manier met elkaar samenwerken. Samenwerken is het kernwoord. En het is goed om te weten dat je hormonen niet kunnen multitasken. Raakt er ergens door een hormoon uit balans, dan ontstaat er een soort van kettingreactie waardoor de andere hormonen ook uit balans raken.

Een hormonale balans krijg je niet alleen door te letten op het soort eten dat je eet, maar ook door rekening te gaan houden met de hoeveelheden. De overeenkomst tussen onze lichamen is dat ze allemaal energie verbruiken om voor ons te werken. Hoeveel energie je lichaam verbruikt is afhankelijk van je leeftijd, lengte, hoe actief je bent en of je man of vrouw bent. Je kunt je denk ik wel voorstellen dat het lichaam van iemand die 1.80 lang is veel meer energie verbruikt dan het lichaam van iemand van 1.60 lang.

De hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt hoort in balans te zijn met de hoeveelheid energie, calorieën die je per dag eet. Is deze in balans dan blijft je lichaamsgewicht stabiel. Eet je minder calorieën dan je lichaam dagelijks nodig heeft, dan val je af. Eet je meer calorieën dan je lichaam per dag nodig heeft, dan kom je aan.

Aankomen is eigenlijk niks meer dan overtollige calorieën die worden opgeslagen als vetreserve. Een heel natuurlijk proces als je het vanuit de werking van je lichaam bekijkt, dus even weg van het stemmetje in je hoofd. Het lichaam slaat de overtollige energie/calorieën op, want mogelijk komt er een tijd dat het deze nodig heeft als energiebron. Er zou zomaar eens een echte voedselschaarste kunnen komen. Nogmaals, dit is hoe je lichaam denkt en werkt. Dit is een autonoom proces waar je geen invloed op uit kan oefenen.. Het stemmetje in ons hoofd verteld ons echter heel iets anders. Die denkt niet aan een mogelijke voedselschaarste, no way. Het lichaam en het stemmetje in ons hoofd werken helaas onafhankelijk van elkaar.

Voor een gezonde hormoonbalans is het belangrijk dat hormonen in een bepaalde onderlinge verhouding in je lichaam aanwezig zijn.

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen wordt van testosteron gemaakt door het enzym aromastase. Dit proces vindt plaats in vetweefsel. Hoe meer lichaamsvet je hebt, hoe meer aromastase er gaat plaats vinden, hoe meer oestrogenen je in je lichaam krijgt. Een overschot aan oestrogeen, betekent automatisch een hormonale disbalans. Het is een vicieuze cirkel die gelukkig wel doorbroken kan worden.

Een gezonde hormoonbalans is zowel voor vrouwen als voor mannen belangrijk.

Het proces dat ik hierboven beschreef is niet alleen voor vrouwen. Als je om je heen kijkt dan is het je misschien al wel opgevallen dat er steeds meer mannen zijn met vrouwelijke lichaamsvormen. Mannen en vrouwen hebben dezelfde soorten hormonen. Voor mannen is het een tekort aan testosteron dat de mannelijke lichaamskenmerken laat verdwijnen en door een overschot aan oestrogeen wordt ingeruild voor vrouwelijkere lichaamsvormen.

Hoe kan je zelf de vicieuze cirkel doorbreken?

Misschien heb je door deze blog als jouw ‘aha’ moment gehad en sta je te popelen om aan de slag te gaan. Ik ga met je helpen om de eerste stap te zetten.

  • Zorg ervoor dat je aan je lichaam de energie gaat geven die het echt van je nodig hebt. Ik heb een makkelijke rekentool voor je waarmee je dit kan gaan doen. Klik hier.
  • Breng je voedingspatroon in balans. Hoe je dit doet vertel ik je in het Vrouw in Balans Magazine.
  • Boost het hormoon testosteron. Testosteron stimuleert de vetverbranding. Krachttraining, mits je voedingspatroon op orde is, verhoogt je testosterongehalte. Door krachttraining kan je je vrouwelijke spieren trainen en verdwijnt gaandeweg je buikje en komen de vrouwelijke vormen terug.

Wil je aan de slag met het optimaliseren van je eetpatroon? Tijdens de Live Masterclass Suikerbewust eten, hoe doe je dat, ga ik je alles leren over (h)eerlijk gezond eten. Na deze masterclass ben jij klaar om een (h)eerlijk gezond eetpatroon voor jezelf te gaan creëren waarbij je meteen je hormonen een positieve boost geeft.

Meer weten over de masterclass of je meteen aanmelden, klik dan hier.