Je kan er niet omheen, er komt een moment dat je gaat merken dat je hormoonbalans aan het veranderen is. Je menstruatie gaat onregelmatiger worden, je hebt ineens van die onbedwingbare eetbuien, afvallen gaat moeilijk, soms verander je ineens in een enorme draak, je hebt steeds minder zin in seks, soms voel je je lusteloos, misschien zelfs wel somber. Allemaal tekenen dat je in een andere fase van het leven gaat komen.

Er tegen vechten heeft geen zin, hier moet je gewoon doorheen. Beter is het om je er aan over te geven en te leren luisteren naar je lichaam. Het is heel opvallend dat wij westerse vrouwen vaak veel last hebben van de hormoonschommelingen, terwijl vrouwen in andere culturen dit niet hebben. De verklaring hiervoor is eigenlijk heel eenvoudig, het komt door onze leefstijl. Wij moeten zoveel, rennen, vliegen, alle ballen omhoog houden, er leuk uitzien, werken ….. je herkent het wel. Juist deze stress, samen met wat je eet en wellicht de kilo’s die je nu teveel hebt, zorgen ervoor dat je zoveel last hebt van de overgang.

Je kan op een makkelijke manier je hormonen ondersteunen. Ik ga je 5 tips geven waarmee je jouw hormonen een groot plezier doet.

Eet zoals de natuur bedoeld heeft

Je lichaam is puur natuur, daar komen geen chemicaliën aan te pas. Je lichaam herkent daarom het eten uit de natuur als geen ander. Om in de supermarkt de goede keuzes te maken hoef je alleen maar aan jezelf de vraag te stellen ‘is dit het eten zoals de natuur het voor ons bedoeld heeft of is het in een fabriek in elkaar geknutseld?’ Of de vraag ‘kan ik dit zelf ook zo maken of heb ik hier een fabriek voor nodig?’ Twee eenvoudige vragen om voor jezelf het onderscheid te maken en gewoon in de supermarkt (h)eerlijke voeding te kopen.

Eet meer (groene) groenten

Begin met het meer eten van groenten en fruit. Kies voor het fruit van het seizoen. Groenten helpen om je lever schoon te maken/houden. De lever speelt een belangrijke rol in een goede hormoonbalans. Via de lever worden afvalstoffen afgevoerd en een teveel aan hormonen afgebroken. De minimale hoeveelheid groenten die je lichaam iedere dag nodig heeft is 400 gram. Lukt het je nu nog niet om deze te eten, bouw dan langzaam op.

Slaap

Een groot cadeau dat je aan je hormonen en dus jezelf kan geven is slapen. Ik merk dat voldoende slapen echt wel een ‘dingetje’ is voor vrouwen. Juist ’s avonds hebben ze even tijd voor zichzelf en gaan daarom (te) laat naar bed toe. In de nacht is je lichaam hard aan het werk om ervoor te zorgen dat je de volgende dag fris en fruitig op kan staan. Hier heeft het echt tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht nodig. Slaap je voldoende dan merk je dat het veel makkelijker is om je gezonde leefstijl vast te houden.

Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Suikers, alcohol en koffie zijn grote onrustzaaiers in je lichaam. Door terug te gaan naar 3 maaltijden per dag, geen alcohol te drinken en te stoppen met koffie drinken na 14.00 uur zorg je voor een stabiele(re) bloedsuikerspiegel. Dit geeft je rust en positieve energie.

Drink voldoende water

Voor een gezonde hormoonbalans heb je ook een gezonde vochtbalans nodig. Je lichaam heeft vocht nodig voor het afvoeren van afvalstoffen en om ervoor te zorgen dat alle herstelprocessen in je lichaam zo goed mogelijk en snel verlopen. Een makkelijke manier om voldoende water te drinken is om te kiezen voor bulkdrinken. Neem in de ochtend 2 glazen water. Herhaal dit een half uur voor de lunch en later in de middag nog een keer.

Ben lief voor je lichaam, het is je kostbaarste bezit. De tips die ik je heb gegeven in deze blog helpen je om je hormonen voor je te laten werken. Vind je deze blog waardevol en gun je andere vrouwen ook deze tips, deel dan deze blog. Gebruik hiervoor de social media knoppen die je in je scherm ziet. Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat. Heb je een vraag, stel die dan gerust of gun jezelf een gratis (h)eerlijke hormonensessie met mij.

Share This