Wat is de invloed van koffie op je gezondheid en hormonen

Je ziet mij vaak op foto’s terug genietende van een cappuccino. Ik krijg hier vaak vragen over. Want is koffie nu goed of slecht voor je gezondheid en welke invloed heeft het op bijvoorbeeld je hormonen. Tijd om het eens te gaan hebben over koffie.

Voor veel mensen is koffiedrinken zowel een gewoonte als een behoefte. De cafeïne in koffie heeft een opwekkend effect. Ideaal dus als je niet zo uitgerust opstaat. Dankzij het opwekkende effect van cafeïne word je wakkerder en dat heb je weer nodig om aan de slag te gaan.

Het is bekend dat koffie de stofwisseling licht stimuleert en je hongergevoel helpt te onderdrukken. De link tussen het onderdrukken van het hongergevoel en koffie wordt gelegd doordat koffie een tevreden gevoel kan geven. Omdat stress, onrust, ontevredenheid, emoties vaak de eetlust opwekken, klinkt het aannemelijk dat het tevreden gevoel dat koffie geeft de eetlust remt.

Het stimuleren van de stofwisseling en het remmen van de eetlust maakt dat koffie vaak wordt gebruikt als een hulpmiddel bij het afvallen. Wil je graag afvallen, lees dan vooral door. Ik ga je ook vertellen over de invloed van koffie op je slaap en de invloed van slaap op je verzadigingshormoon leptine.

Maar, er zit ook een keerzijde aan de medaille.

Want koffie kan, zelfs als je maar 2 kopjes drinkt, je bloedsuikerspiegel verhogen. Wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Leuven heeft aangetoond dat het hormoon insuline en cafeïne niet samengaan. Insuline is het hormoon dat verantwoordelijk is voor de opname van suikers uit bloed. Deze suikers worden opgeslagen in de spieren. De hoeveelheid cafeïne uit 3 à 4 kopjes koffie vermindert, bij gezonde volwassenen, de opname van suikers in de spieren met 50%.

Cafeïne heeft ook de eigenschap dat het in de hersenen het deel dat verantwoordelijk is om (diep) te slapen blokkeert. Dit gebeurt met name bij mensen die meer dan 6 kopjes per dag drinken en/of ’s avonds koffie drinken. Mijn advies is altijd, drink na 14.00 uur geen koffie meer. Ook niet als je geen klachten lijkt te hebben. En zorg ervoor dat je gedurende de dag minimaal 2 liter water per dag drinkt. Word je vaak ’s nachts wakker om te plassen, drink dan na half 9 ook geen thee of water meer. Neem voor het slapen gaan de tijd om goed te plassen.

Heb je last van nachtzweten en/of opvliegers, dan kan het zomaar zijn dat koffie deze klachten verergert. Koffie ontregelt je lichaamstemperatuur. Dit komt omdat cafeïne je lichaamstemperatuur laat stijgen. Door de overgang dalen de hormonen progesteron en testosteron. Oestrogeen is betrokken bij de temperatuur regeling in je lichaam. Door de daling van het oestrogeengehalte wil je lichaam de temperatuur zo snel mogelijk omlaag brengen en daarom reageert het met een opvlieger om de warmte kwijt te raken.

Een goede nachtrust is zo belangrijk in een gezonde leefstijl. Tijdens de nacht is je lichaam hard voor je aan het werk om alle afvalstoffen van de dag op te ruimen en worden er belangrijke hormonen zoals testosteron en het verzadigingshormoon leptine aangemaakt. Slaap je goed dan heb je, zeker in de ochtend, minder trek. Omdat je meer uitgerust en frisser opstaat, voel je je beter en heb je geen koffie meer nodig om ‘wakker’ te worden.

Voor mij is altijd de vraag, drink je koffie omdat je het echt lekker vind of heb je koffie nodig om wakker te worden, voor meer energie of gewoon omdat je hebt geleerd dat het erbij hoort. Heb je bijvoorbeeld een zoetje of suiker in de koffie nodig omdat je het anders niet lust, vraag je dan af waarom je dan koffie wil drinken.

Koffie wordt vaak het zwarte goud genoemd. Drink je met mate koffie omdat je het echt lekker vindt dat is het deze naam meer dan waard.

Herken je je in de klachten die ik in deze blog heb benoemd en wil je je gezond een boost geven, dan is het zeker de moeite waard om met de tips die ik heb gedeeld aan de slag te gaan.

Wellicht komt er nu in je op, en cafeïnevrije koffie dan? Is dat wel goed. Cafeïnevrije koffie is een alternatief om te drinken als je hebt gemerkt dat cafeïne en jij niet goed samengaan.