Meer energie omdat je hormonen in balans zijn, kan dat?

Heb jij dat ook dat voor het einde van de dag je energie al op is? Dat terwijl je nog zoveel moet doen.

Misschien kan ik je beter vragen, heb je nu voldoende energie om naast je baan, je gezin, van je dromen de werkelijkheid te maken. 

De hele dag actief moeten zijn, alle ballen in de lucht houden, voor iedereen klaar staan, je huishouden en dan ook nog een leuke mama of partner zijn kost je gewoon heel veel energie. Misschien knaagt de onzekerheid over je uiterlijk aan je waardoor je twijfelt aan jezelf en ook dat slurpt je energie op. 

Hoe zorg je ervoor dat je de energie krijgt om te genieten van je dag en alle ballen in de lucht te houden?

In deze blog ga ik je vertellen hoe je met een paar kleine aanpassingen ervoor kan zorgen dat je de energie krijgt die je nodig hebt om weer zelfverzekerd te zijn. Hoe je de energie krijgt om alle ballen in de lucht te houden en die leuke mama, partner kan zijn. Ik deel met je hoe je ervoor zorgt dat je aan het einde van de dag energie over hebt om te genieten van je leven.

Wat de meeste vrouwen vergeten is dat je lichaam goede voeding nodig heeft om je de energie te geven die je nodig hebt. Het klinkt misschien vreemd, maar je mag je lichaam vergelijken met je auto. Tank je goede brandstof en voldoende brandstof dan brengt je auto je precies waar je moet zijn. Onderhoud je de auto niet goed dan gaat deze haperen.

Je lichaam heeft voldoende eten dat je langdurig energie geeft nodig. Alleen dan krijg je de energie die je nodig hebt om van je bedrijf en je leven een succes te maken. Goede voeding is voeding die zo puur en onbewerkt mogelijk is. Een handig ezelsbruggetje is, hoe meer je eten is bewerkt, hoe minder energie het je geeft. Daarom kun je in de supermarkt het beste de eenvoudige producten kopen. Goede voeding zorgt er ook nog eens voor dat je hormonen weer in balans komen. Zijn je hormonen in balans dan gaan ze ervoor zorgen dat jij lekkerder in je vel en kleding zit.

Verwen jezelf iedere dag met een ontbijt. Het ontbijt dat je de meeste energie geeft bestaat uit een combinatie van eiwitten en vetten. Bijvoorbeeld een goed gevulde kom yoghurt of kwark met fruit en noten.

Eet tussen de middag geen broodmaaltijd, maar doe wat brood, crackers of rijstwafels bij je maaltijd. Kies je voor een salade, zorg er dan voor dat deze niet alleen vult, maar je ook nog eens voldoende energie geeft. Combineer eens met een ei, avocado, vlees, vis of kip.

Als je klaar bent met werken maak het jezelf dan makkelijk. De kracht van goed eten zit in de eenvoud. Als je ervoor zorgt dat je bord voor de helft vol ligt met groenten, dan kan je de andere helft verdelen in 3 stukken. Het eerste stukje reserveer je voor vlees/vis/kip en soms niks. Het tweede stukje gebruik je voor koolhydraten, bijvoorbeeld aardappels, zilvervliesrijst of pasta en het derde deel voor de vetten om in te bakken. Of een keertje een sausje. Meer heeft je lichaam niet nodig.

Zitten is het nieuwe roken

Van de hele dag op je stoel zitten krijg je niet veel energie. Het is goed om jezelf, ja ook als je een overvolle agenda hebt, beweging en frisse buitenlucht te geven. Combineer bijvoorbeeld je lunch met een wandeling. Neem wat vaker de trap of parkeer je auto wat verder weg zodat je moet lopen.

Gebruik ik deze tips zelf ook?

Tot een paar jaar geleden had ik niet de energie om mijn dromen waar te maken. Pas toen ik doorkreeg dat beter eten, zo puur en onbewerkt mogelijk, het beste was voor mijn lichaam heb ik het roer omgegooid. Tot die tijd zorgde ik niet goed voor mezelf. Ik gebruikte veel te veel pakjes en zakjes of bestelde snel eten. Als ik moe was of niet lekker in mijn vel zat dan koos ik voor chocolade, chips of koekjes als ontspanning. Ik dacht altijd dat ik eten en alcohol nodig had om gezellig te zijn. In werkelijkheid was ik mijn lichaam aan het verwaarlozen waardoor ik steeds zwaarder en ongezonder werd. Als ik in de spiegel keek dan werd ik niet blij en twijfelde ik steeds aan mezelf. Voor het einde van iedere dag was mijn energie op.

Ik heb het roer compleet omgegooid. Het eerste wat ik heb gedaan is anders gaan eten. Geen moeilijke gerechten, maar juist eenvoudig. Ik sla geen maaltijd meer over. Iedere dag voelde ik mij sterker, gezonder en energieker worden. Bewegen is een vast onderdeel van mijn dag geworden. Hoe druk ik het ook heb, ik ga altijd een wandeling maken tussen de middag. Dat frisse buitenlucht geeft de energie en rust in mijn hoofd om ook in de middag te doen wat ik wil doen. Door mezelf te verwennen met goede voeding heb ik mijn gezondheid terug gekregen en heb ik geen last van opvliegers of ongewenste kilo’s.

Eet jezelf gezond, energiek en fit

Omdat ik het je zo gun dat ook jij de energie hebt om echt te genieten van je leven, om die leuke mama en/of partner te zijn deel ik deze tips met je. Dit is ook wat ik de vrouwen die ik iedere dag opnieuw mag coachen leer. Terug naar de basis, de eenvoud van goed voor jezelf zorgen zodat je lekkerder in je vel en kleding zit. Het geeft je de ruimte in je hoofd om beslissingen te nemen, je kinderen, partner, familie, vrienden te geven wat ze verdienen. 

Helaas is het in werkelijkheid zo dat bij de meeste vrouwen de hormonen niet in balans zijn. Hierdoor hebben ze last van allerlei kwaaltjes. Denk maar eens aan vermoeidheid, uitslag, ontstekingen, dunner wordende haren, nagels die broos zijn. Of love handles die steeds groter worden. Wil je weten of je hormonen in balans zijn, lees dan mijn blog over je lichaam en hormonen.

Als je voelt dat het nu je tijd is om lekkerder in je vel en kleding te zitten, niet langer te diëten, maar juist te leren hoe je dit met normale voeding uit de supermarkt voor elkaar krijgt. Neem dan contact met mij op. Dan gaan we samen kijken wat jij nodig hebt en hoe ik je hierbij kan helpen. 

Share This