Zijn jouw hormonen in balans?

Iedere vrouw is anders en heeft een ander figuur. Dat iedere vrouw een ander figuur heeft komt niet alleen door je lichaamsbouw, maar zeker ook door je hormonen. Je hormonen worden iedere dag opnieuw beïnvloedt door wat je eet en je levensstijl. Je figuur laat je zien of je hormonen mogelijk uit balans zijn.

Bij de vrouw met een appelfiguur zit het gewicht meestal rond de borsten, buik en billen. De benen en schouders zijn slank en als deze vrouw aankomt is dat als eerste rondom de taille zichtbaar.

Heb je een peerfiguur dan is het bovenlichaam smaller dan je onderlichaam. De meeste vrouwen met een peerfiguur hebben brede heupen, vollere billen en dijen en dikkere bovenbenen. Als ze aankomen dan is dit vaak het eerste zichtbaar rond de heupen.

Het zandloperfiguur wordt over het algemeen gezien als het meest ideale figuur. De heupen en schouders zijn in verhouding, de borsten vol en goedgevormd en de taille is goed zichtbaar. De billen zijn rond en de benen zijn in verhouding met de rest van het lichaam.

Wat zijn hormonen?

Hormonen zijn boodschapperstofjes die via je bloed naar je cellen worden gebracht en daar een boodschap afgeven. Beter gezegd, ze geven je cellen een taak. Zijn je hormonen in balans dan bruis je van energie, heb je geen last van stress, slaap je goed, heb je geen eetbuien , straalt je huid en heb je een gezond gewicht dat past bij jouw lengte en leeftijd.

Helaas is dit bij veel vrouwen niet meer het geval. We moeten zo ontzettend veel, volgen vaak strenge diëten en is dat wat we eten vaak niet goed voor ons. Tel daarbij op dat naarmate je ouder wordt je hormoonhuishouding ook nog eens veranderd. Hormonen bepalen niet alleen hoe je stofwisseling is, hoe stressbestendig je bent, maar ook waar vet wordt opgeslagen.

Oestrogeen

Heb je veel vet op je buik, de welbekende love handles dan is de kans groot dat je teveel van het hormoon oestrogeen hebt, oestrogeendominantie. Je hebt niet alleen last van teveel buikvet, maar vaak ook geheugenprobleem, een gebrek aan motivatie. Misschien heb je depressieve gevoelens en een laag libido. Andere klachten kunnen zijn vocht vasthouden, cellulitis, slapeloosheid, nachtzweten, hardnekkig overgewicht. Mannen met teveel oestrogeen krijgen vrouwelijkere vormen, denk maar een aan de borsten die zichtbaar worden. Heb je een peerfiguur gekregen dan kan dit dus komen doordat je een overschot aan oestrogeen hebt.

Groene thee drinken, kurkuma en lijnzaad gebruiken, afvallen, minder suikers & 500 gram groenten per dag eten en je spieren gaan trainen helpt je om het overschot aan oestrogeen te verminderen.

Cortisol

Cortisol staat ook wel bekend als het stresshormoon. Het is ook het hormoon dat je dag- en nachtritme bepaalt en dat je helpt om ontstekingen te voorkomen. Heb je teveel en te vaak stress dan raakt de voorraad cortisol op. Het gevolg hiervan is een burn-out. Je bent dan fysiek, mentaal en emotioneel opgebrand. Je kan niet meer.

Teveel cortisol is zichtbaar op je buik. Steekt je buik verder naar voren, zijn je billen wat platter, dan is de kans groot dat dit bij jou het geval is. Heb je een lange periode van stress achter de rug, dan is je cortisol voorraad aan het opraken. Dit herken je doordat je last krijgt van je geheugen, je krijgt donkere kringen rond je ogen, bent moe, voelt je slap en krijgt steeds meer last van kleine ontstekingen/klachten. De kans is groot dat je niet goed slaapt, eetbuien hebt, moeite hebt met afvallen.

De hoeveelheid cortisol in balans brengen doe je door voldoende calorieën per dag te gaan eten. De hoeveelheid die bij jou past. Via deze link kan je bereken hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt.

Algemene tips om je hormonen in balans te brengen:

  • Zorg voor een gezond gewicht, bereken hier of je een gezond of ongezond gewicht hebt
  • Zorg voor een goed slaapritme. In de nacht zorgt je lichaam voor herstel.
  • Drink voldoende water, ≥ 2 liter per dag
  • Eet voldoende vezels door groente en fruit te eten.
  • Verminder stress, plan bewust tijd voor jezelf in
  • Train, maar wel met mate, zorg voor voldoende herstel voor je lichaam
  • Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel, stop na het avondeten met eten.
  • Beperk de hoeveelheid alcohol en frisdranken
  • Gebruik je ademhaling om tot rust te komen.
  • Let op je calorie inname, bereken hier hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt.
  • Stop met (crash-)diëten en gun je lichaam het eten dat het echt nodig heeft in de juiste hoeveelheden.
  • Zoek professionele hulp als je het moeilijk vindt.
Share This
× Hoe kan ik je helpen?