Wat is beter, in 1 keer veel drinken of kleine beetjes drinken verdeeld over de dag.

Bulk drinken, heb jij al gehoord van deze nieuwe trend? Voor mij was het helemaal nieuw. Sinds de verandering van mijn levensstijl heb ik mezelf aangeleerd om gedurende de dag regelmatig een groot glas water leeg te drinken. Ik merk het direct als ik te weinig heb gedronken, want ook ik vergeet wel eens om voldoende te drinken. 

Ons lichaam bestaat voor 60% uit water en wil graag dat dit zo blijft. Als je niet voldoende drinkt dan bestaat de kans dat je uitdroogt omdat veel vocht verloren gaat via je urine, door uit te ademen, je huid en je ontlasting. Bij bulk drinken is het de bedoeling dat je bijvoorbeeld 3 keer per dag een grotere hoeveelheid water in 1 keer drinkt. 

Voldoende water drinken is soms best lastig

Ik hoor van heel veel vrouwen dat ze het lastig vinden om voldoende water te drinken. In mijn praktijk zie ik dat ook bij zeker 80% van de vrouwen die ik begeleid. Als je niet gewend bent om voldoende te drinken, dan is de kans groot dat je het signaal van je lichaam dat het vocht nodig heeft niet herkent. Ook als je gewend bent om de hele dag door kleine beetjes water de drinken is de kans heel groot dat je lichaam het dorst signaal niet meer kent. 

Misschien is het je wel eens opgevallen dat dieren drinken als ze dorst hebben en stoppen met drinken als het voldoende is. Zij luisteren van nature feilloos naar hun lijf. Vind je het lastig om de hele dag door water te drinken dan is bulk drinken de ideale oplossing voor je. Met als voordeel dat je lichaam het dorst signaal weer gaat geven. 

Wat mij betreft is bulk drinken geen trend, maar een blijvertje. Het maakt het makkelijker voor je om te zorgen dat je lichaam voldoende vocht krijgt. 

Hoe werkt bulk drinken in de praktijk:

  • Je hebt dagelijks ongeveer 8 glazen water nodig.
  • Begin je dag met 2 glazen water. Start je de dag onder de douche, dan kan je natuurlijk ook gewoon daar alvast beginnen met water drinken.
  • Drink een grote hoeveelheid water in één keer.
  • Zorg dat het water niet te koud is. De temperatuur van je maag is gelijk aan die van je lichaam. Is het water koud dan kost het veel energie om het te verwerken. 
  • Drink niet tijdens een maaltijd, maar tussen de maaltijden door. Drinken tijdens de maaltijd zorgt ervoor dat je eten niet optimaal verwerkt kan door je lichaam. Niet alle voedingsstoffen worden dan gebruikt en dat zou jammer zijn. 
  • Leer luisteren naar je lichaam en drink als je dorst hebt. Het dorst signaal is het teken van je lichaam dat het vocht nodig heeft. 
  • Water is de beste keuze als het gaat om vocht, verwar het niet met (light-) frisdranken of vruchtensappen.

De afgelopen weken heb ik het bulk drinken uitgeprobeerd. Voor mij is het echt een blijvertje, ik vind het prettig om niet de hele dag door te hoeven drinken. Is het voor jou lastig om voldoende te drinken, dan is bulk drinken echt een aanrader. Bovendien doe je je lichaam er ook heel veel plezier mee.

De komende dagen gaat de temperatuur weer stijgen. Misschien heb jij tijdens warme dagen wel last van opgezwollen benen. In mijn blog deel ik tips met je om dit te verkomen of te verminderen. 

Share This