Wil jij gelukkig zijn? Gewoon lekker in je vel zitten, happy zijn? Ik weet vrij zeker dat je antwoord ‘Ja’ is. Je hoeft geen antwoord te geven hoor, maar het is wat ik van bijna alle vrouwen hoor die ik coach. Ze balen van hun lichaam, zijn moe, hebben het druk en het eten is echt een dingetje aan het worden. Er is gewoon geen tijd om gezond te eten. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle verwarring die er door de dieetpolitie is gecreëerd en dan ook nog eens deze coronatijd. De cafés en restaurants gesloten, daar gaat het gezellige ontspannen avondje uit….

Wat is dat happy zijn eigenlijk? Is dat je bewegingsvrijheid terug hebben, weer gezellig naar de kroeg kunnen gaan of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn. Is dit wel de oplossing om weer gewoon blij te zijn met jezelf.

In je lichaam heb je te maken met tientallen hormonen die precies bepalen hoe jij je voelt. Het is een ingenieus systeem waarbij je darmen en je hersenen de hele dag peilen hoe het fysiek met je gesteld is. Is er nog voldoende energie, zijn er nog voldoende voedingsstoffen op voorraad, is het tijd om te gaan slapen, is het tijd om wakker te worden, moet er ergens een brandje geblust worden, is er stress …. Ik zei het al een ingenieus systeem dat we allemaal cadeau hebben gekregen.

Het zijn dus je hormonen die bepalen hoe jij je voelt, maar ook of je vet opslaat of vet verbrand.

Je hormonen zijn harde werkers die er de hele dag voor willen zorgen dat je lichaam in balans is. Is er stress dan helpt het hormoon Cortisol je om krachtig te zijn zodat je snel de stressvolle situatie kan oplossen en weer terug kan keren naar de rust.er terug kan keren naar de rust. Tegenover Cortisol staan de gelukshormonen. Stofjes die ervoor zorgen dat je je fijn voelt, tot rust komt of een intens geluk gevoel kan ervaren.

Om de balans te bewaren tussen stress en je goed voelen heeft je lichaam voedingsstoffen nodig, vezels, vitamines, mineralen, maar ook koolhydraten, eiwitten en vetten.

Wanneer je brein en darmen opmerken dat er te weinig voedingsstoffen zijn, maar er wel meteen een ‘feelgood-gevoel’ nodig is, dan valt je brein terug op een noodoplossing. Die noodoplossing ligt opgeslagen in je geheugen, jouw relatie met eten. Want suiker, zoet, zout, vet eten en alcohol kunnen er ook voor zorgen dat je je beter voelt.

Ben je aan het eten, dan verdwijnt de stress voor even, je bloedsuikerspiegel krijgt een boost en meteen voel je je beter. Beter tot het magische moment is uitgewerkt en je of gaat dooreten of enorm baalt van wat je hebt gedaan. Balen als je op die weegschaal staat, ’s nachts weer wakker hebt gelegen van een opvlieger of brandend maagzuur.

Wat is dan de oplossing om op een natuurlijke wijze happy te zijn met jezelf. De titel van deze blog verklapt het eigenlijk al, het gaat om het samenspel tussen je brein, hormonen en je gewoontes. Door de natuur is voeding bedoeld om ons brandstof te geven en ervoor te zorgen dat we hiermee zo gezond mogelijk blijven. Het zijn gezonde bronnen van vitamines, mineralen, vezels, koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lichaam herkent dit eten dan ook meteen en wordt er, zonder dat je het direct door hebt, ontzettend blij van.

Ergens is het gebeurt dat er een andere betekenis is gegeven aan voeding. Voeding is eng geworden, de dieetpolitie verteld dat je dat je van koolhydraten dik wordt, dat je of 6 keer per dag moet eten of juist maar 2 keer per dag. De dieetpolitie heeft ons bang gemaakt voor gezonde vetten en de diepe inprenting gedaan dat je vooral niet moet eten als je slank wil zijn. Oh en wat denk je van de gedachte dat slank zijn gelukkig maakt.

En dan is er nog een gewoonte ingeslopen, wij hebben er van gemaakt dat ‘eten gezelligheid is’. Ook ik heb dit jarenlang gedacht, tot ik ineens doorkreeg dat ‘eten niet tegen je praat of voor een gezellige sfeer zorgt’. Het klinkt als een in koppertje, maar ook dit is iets wat ik zoveel vrouwen hoor zeggen.

Het zijn je hormonen die voor je geluksgevoel zorgen. Het enige dat je hormonen van je nodig hebben is voeding. Je weet wel, voeding uit de natuur die een bron zijn van alle stoffen die ons lichaam zo hard nodig heeft.

Wil je jouw hormonen echt een boost gaan geven, bekijk dan eens naar jouw gedachtes over voeding. Is eten voor jou gezelligheid of is het je eerlijke brandstof die ervoor zorgt dat jij lekker in je vel zit. Of merk je dat jouw gedachtes je te vaak saboteren waardoor je steeds vaker wordt verleid om te eten om je beter te voelen?

Ik hoop dat deze blog je wat meer inzicht heeft gekregen over je hormonen en het samenspel tussen je brein, darmen, gewoontes en je hormonen. Wil je weten of een gezonde slanke mindset te trainen is, lees dan de blog die ik hierover heb geschreven.

Voel je dat je na het lezen van deze blog aan de slag wil gaan met de ‘gezonde slanke way of life’ om je hormonen optimaal voor je te laten werken, neem dan contact met mij op. Ik ben er voor je!

Share This