Eet je smoothie!

Door goed te kauwen op je eten bevorder je je spijsvertering. Door te kauwen komt de speekselproductie op gang. De enzymen in het speeksel vormen het begin van de spijsvertering. Door je smoothie te drinken sla je een belangrijke stap in de spijsvertering over en dat is jammer. Een gezonde, voedzame smoothie is dik, een beetje lobbig en heeft een goede bite. 

Ook een goede smoothie verdiend het om met aandacht te worden gegeten. Ben je bewust van wat je eet. Ruik, proef en voel het. Wanneer je met aandacht eet heb je eerder door dat je verzadigd bent en daarmee voorkom je weer het ‘overeten’.

Graag deel ik met je mijn basis recept voor een gezonde groene smoothie met een lekkere bite!

Groene smoothie, de basis

Een supersnelle, lekkere en eenvoudige manier om extra vitaminen, mineralen, vezels en enzymen binnen te krijgen. Door minimaal 350 gram groenten per dag te eten krijg je:

  • meer energie
  • een mooiere huid, haar & nagels
  • een versterkt het immuunsysteem
  • gezonde darmen
  • een gezonder gewicht

De basis van een groene smoothie is: 

groene bladgroenen + 2 stuks fruit + water + iets om te kauwen

KIES JE BLADGROENTEN, Bijv. spinazie, andijvie, boerenkool, alle slasoorten, postelein, snijbiet, lamsoortjes, raapsteeltjes, bleekselderij, etc.. En doe minimaal 2 volle handen in de blender.

VOEG WATER TOE, Vul de blender tot de hoogte van de bladgroenten.

KIES JE FRUIT, één van de twee fruitsoorten moet een beetje ‘creamy’ zijn, zoals een appel, banaan, mango of avocado. Vul eventueel aan met een tweede fruitsoort zoals aardbeien, bramen, blauwe bessen, kiwi, perzik, meloen, etc..

KIES EXTRA GROENTE, voeg eens wat extra groenten toe aan je smoothie. Bijvoorbeeld een stuk komkommer of een rode paprika.

BLENDEN, vermeng alles tot het een dikke, lobbige massa is, schenk in een mooi glas. Voeg er vervolgens gehakte noten, zaden of pitten aan toe. Een handje blauwe bessen kan ook zodat je smoothie de bite krijgt en je genoodzaakt bent te kauwen ipv te drinken.

Ook makkelijk ‘To Go’ in een afsluitbare beker

Tip: voeg chiazaad, kokos- of olijfolie, pitten, zaden, (gebroken) lijnzaad, etc. toe voor een volwaardig ontbijt of lunch.

Wil je weten of je hormonen in balans zijn, lees dan mijn blog over je lichaam en hormonen.