Yoghurt Kwark of melk, wat is beter?

Over zuivel, yoghurt, melk en kwark krijg ik altijd veel vragen.  Ik heb besloten om deze blog voor je te schrijven waarin ik je het verschil ga uitleggen zodat je zelf kan beslissen of ze passen in jouw relatie met eten.

Yoghurt is een gefermenteerd zuivel product is dat gemaakt door dat er levende bacteriën aan melk worden toegevoegd. Dit is meteen een van de belangrijkste redenen dat yoghurt heel anders kan reageren in je lijf dan melk. Door de levende bacteriën die zijn toegevoegd kan yoghurt als probiotica fungeren. Dit heeft weer haar eigen voordelen voor je lichaam. De lactose in yoghurt en kwark is door bacteriën omgezet in melkzuur. Welke yoghurt je kiest is een smaakkwestie. Volle yoghurt bevat meer vetten, magere yoghurt meer eiwitten. Let wel, yoghurt met een smaakje of daar waar fruit aan toe zijn gevoegd bevatten over het algemeen veel toegevoegde suikers of zoetstoffen. Deze hebben een negatieve invloed op je bloedsuikerspiegel.

Kwark is verse kaas, gemaakt van melk, melkzuurbacteriën en stremsel. En staat erom bekend dat het een bron van eiwitten is. Let wel op, volle kwark wordt meestal gemaakt door aan magere kwark room of iets anders toe te voegen waardoor het vetpercentage hoger wordt. Beter is daarom om voor magere kwart te kiezen.

Griekse Yoghurt is dikker dan normale (volle) yoghurt. Dit komt omdat bij de productie het vocht uit de yoghurt wordt gezeefd om de Griekse yoghurt haar kenmerkende romige structuur te geven. Griekse yoghurt heeft als voordeel dat ze wel tot twee keer zoveel eiwitten (proteïnen) bevat als normale yoghurt. Met Griekse yoghurt krijg je zelfs alle negen essentiele aminozuren die ons lichaam niet zelf kan aanmaken binnen. Griekse yoghurt wordt tijdens de productie ontdaan van weivloeistof, waar de lactose en suikers in zitten. Dit maakt dat het minder koolhydraten bevat. Kortom Griekse yoghurt past zeer goed in een (h)eerlijke gezonde relatie met eten. Volle Griekse yoghurt bevat net als volle yoghurt meer vet en de magere meer eiwitten.

Melk heeft niet de voordelen van kwark en yoghurt. De lactose in melk veroorzaakt bij veel mensen klachten zoals buikpijn, kramp, misselijkheid, winderigheid en soms ook diarree. Het kan ook een onrustige huid, puistjes, veroorzaken. Toen ik nog normale melk gebruikte had ik iedere dag last van gespannen darmen. Alleen had ik dit niet in de gaten omdat ik er aan gewend was geraakt. Door wat ik leerde in mijn opleidingen gingen mijn ogen open en heb ik de melk vervangen door havermelk. Gelijk dezelfde avond viel mij al op dat mijn darmen ontspannen waren.

Yoghurt reageert anders in je lichaam dan melk.

Wat je kiest is een persoonlijke keuze. Belangrijker is dat je leert luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Krijg je na het eten van yoghurt of kwark of het drinken van melk een opgeblazen gevoel, winderigheid of andere klachten schrap ze dan eens een tijdje uit je eetpatroon. Geef je darmen de rust en goede voeding, dus vezels, groenten, water, om te herstellen.

Wat is gezond?

Ik hoop dat dit artikel je helderheid heeft gegeven. Ik adviseer altijd om te variëren tussen (Griekse) yoghurt en kwark. Een eenzijdig eetpatroon heeft altijd een negatieve uitwerking op je lichaam omdat er uiteindelijk een tekort ontstaat aan voedingsstoffen.

Een vruchtenyoghurt of kwark maak je eenvoudig zelf door wat vruchten te prakken en te mengen.

Mijn favoriete ontbijt is een kom volle of magere biologische yoghurt met suikervrije granola. Later op de ochtend geniet ik altijd van een cappuccino met havermelk. Voor mij is dit dubbel op genieten. Ik geniet op het moment zelf en op de lange termijn. Door deze producten te gebruiken blijven mijn hormonen in balans en voel ik mij fit, energiek, ben ik gezond en hoef ik mij geen zorgen te maken over mijn gewicht.

Share This