Yoghurt Kwark of melk, wat is beter?

Over zuivel, yoghurt, melk en kwark hoor je heel veel verhalen. Ik ga je vertellen wat het verschil is en waarom ik wel yoghurt en kwark eet en geen normale melk meer drink.

Yoghurt een gefermenteerd zuivel product is dat gemaakt is door levende bacteriën aan melk toe te voegen. Dit is ook een van de belangrijkste redenen dat yoghurt heel anders kan reageren in je lijf dan melk, yoghurt kan als probiotica fungeren en dit heeft vervolgens weer zijn eigen voordelen. De lactose in yoghurt en kwark is door bacteriën omgezet in melkzuur. Ik kies heel bewust voor biologische yoghurt omdat ik dan weet dat deze koeien geen preventieve medicatie hebben gehad en ook dit is weer beter voor je lichaam.

Kwark is verse kaas, gemaakt van melk, melkzuurbacteriën en stremsel. En staat erom bekend dat het een bron van eiwitten is. Let wel op, volle kwark wordt meestal gemaakt door aan magere kwark room of iets anders toe te voegen waardoor het vetpercentage hoger wordt

Melk heeft niet de voordelen van kwark en yoghurt. De lactose in melk veroorzaakt bij veel mensen klachten zoals buikpijn, kramp, misselijkheid, winderigheid en soms ook diarree. Het kan ook een onrustige huid, puistjes, veroorzaken. Toen ik nog normale melk gebruikte had ik iedere dag last van gespannen darmen. Alleen had ik dit niet in de gaten omdat ik er aan gewend was geraakt. Door wat ik In mijn opleiding tot Trainer Hormoonfactor heb geleerd gingen mijn ogen open en heb ik de melk vervangen door havermelk. Gelijk dezelfde avond viel mij al op dat mijn darmen ontspannen waren. Zonder dat ik het wist was ik dus wel gevoelig voor lactose. 

Yoghurt reageert heel anders in je lichaam dan melk.

Wat je kiest is een persoonlijke keuze. Belangrijker is dat je leert luisteren naar de signalen die je lichaam je geeft. Krijg je na het eten van yoghurt of kwark of het drinken van melk een opgeblazen gevoel, winderigheid of andere klachten schrap ze dan eens een tijdje uit je eetpatroon. Geef je darmen de rust en goede voeding, dus vezels, groenten, water, om te herstellen.

Wel adviseer ik altijd om te kiezen voor volle yoghurt in de hoeveelheid die bij past omdat deze je een langer verzadigd gevoel geeft. Voor kwark is mijn advies de magere kwark omdat deze rijk is aan eiwitten. Let op met alle variaties in smaken. Dit wil alleen maar zeggen dat er (een vorm van) suiker is toegevoegd. Een vruchtenyoghurt of kwark maak je eenvoudig zelf door wat vruchten te prakken en te mengen.

Mijn favoriete ontbijt is een kom volle biologische yoghurt met suikervrije granola. Later op de ochtend geniet ik altijd van een cappuccino met havermelk. Voor mij is dit dubbel op genieten. Ik geniet op het moment zelf en op de lange termijn. Door deze producten te gebruiken blijven mijn hormonen in balans en voel ik mij fit, energiek, ben ik gezond en hoef ik mij geen zorgen te maken over mijn gewicht.

In de masterclass ‘Alles over Hormonen en Afvallen’ ga ik je leren waarom het zo belangrijk is dat je hormonen in balans zijn. Ik leg je uit wat je nodig hebt om ze in balans te krijgen en natuurlijk deel ik daarnaast nog veel meer tips met je. Het gaat een gezellige, leerzame masterclass worden, waarop ik je ook nog eens ga verwennen met hormoonproof hapjes. Wil je erbij zijn, reserveer dan snel je plekje

Share This