Zoals beloofd vertel ik je heel graag waarom water drinken zo goed voor je is. Zeker nu het dit weekend zo lekker warm gaat worden. Misschien ben jij al gewend aan voldoende water drinken, maar ik hoor steeds vaker dat het voor veel mensen niet zo makkelijk is om meer te gaan drinken. En daar wil ik je graag bij helpen. Daarom heb ik ook mijn allerbeste tips voor je opgeschreven.

Voldoende drinken is echt van levensbelang omdat ons lichaam voor ruim 60% uit water bestaat. Maar niet alleen daarvoor. Voldoende vocht zorgt bijvoorbeeld ook voor de reiniging van je lichaam en een actieve(re) stofwisseling. Het vocht dat je dagelijks verliest moet natuurlijk ook weer worden aangevuld. Dit doe je niet alleen door water te drinken, maar ook door voldoende groente en fruit te eten.

Ook ik moest in het begin erg wennen aan voldoende water drinken. Regelmatig kreeg ik gedurende de dag hoofdpijn en werd moe. Dit kwam omdat ik niet bewust bezig was met voldoende drinken en ik was niet gewend om kraanwater te drinken. Sterker nog ik was daar niet zo’n fan van. En al zeg ik het zelf…. ik heb een goede manier gevonden om meer water te drinken. Ik deel mijn tips graag met jullie.

  1. Bouw rustig je hoeveelheden op

Het is echt wennen in het begin om meer water te drinken. Als je te veel en te snel drinkt is de kans groot dat de hoeveelheden je tegen gaan staan. Begin daarom rustig aan. Zet bijvoorbeeld een halve liter water klaar op het aanrecht of neem deze mee naar je werk en spreek met jezelf af dat deze op moet zijn voor het einde van de dag. Lukt dit een paar dagen achter elkaar dan ga je weer een stapje verder. Net zo lang tot jij bij je gewenste hoeveelheid bent.

  1. Begin je dag met een glas water

Het is verstandig om als je ’s ochtends wakker wordt gelijk een glas water te drinken. Tijdens je slaap heeft je lichaam veel vocht verloren. Door gelijk een glas water te drinken vul je het vochtniveau van je lichaam weer goed aan. Zelf ga ik altijd gelijk na het opstaan douchen. Onder de warme warme stralen van de douche verwen ik mijn lichaam gelijk door dan water te drinken.

  1. Maak water lekkerder

Te veel water drinken kan je tegen gaan staan. Altijd maar weer dezelfde smaak. De verleiding is dan groot om toch snel een glas sap of bijvoorbeeld frisdrank te pakken.
Hoe je dat doet je water een smaakje geven? Een limonadesiroop heb je er gelukkig niet voor nodig. Dus ook geen onnodige suikers. De beste en gezondste variant is om partjes fruit, groente of wat kruiden toe te voegen aan het water in een kan of fles. Mijn favorieten zijn een takje munt, stukje komkommer of zelfs een cherry tomaatje. En op warme dagen een takje munt en wat schijfjes citroen. Ook aardbeien zijn heerlijk verfrissend op warme dagen.

  1. Zorg dat je altijd water bij je hebt

Als je veel onderweg bent is het vaak moeilijker om voldoende te drinken. Het is daarom handig om ervoor te zorgen dat je een waterflesje hebt dat je zelf met (kraan-) water kan bijvullen.

Zelf gebruik ik hiervoor een dopper waterfles. Een waterfles met een grotere opening is makkelijk omdat je dan altijd een smaakje kan geven aan je water als jij dat wil. Er is dan immers ruimte genoeg om bijvoorbeeld een stukje fruit in het flesje te doen.

  1. Afwisseling

Alcohol drinken geeft je lichaam geen vocht, maar zorgt juist voor een verstoring van je vochthuishouding. Vitamines en mineralen worden aan je lichaam onttrokken en vaak krijg je hoofdpijn, een droge mond, nadorst of lusteloosheid. Dit kan je voorkomen om voor ieder glas alcohol ook een glas water te drinken. Wissel daarom af. Zet bijvoorbeeld tijdens een etentje een grote kan water op tafel. Gebruik tip 3 om het water aantrekkelijker te maken. Ben je in een restaurant vraag dan gerust of ze een kan kraanwater op tafel zetten.

  1. Maak een gewoonte van water drinken

Zorg dat het een gewoonte wordt om water te drinken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op vaste tijden te drinken, altijd een flesje water mee te nemen. Kies een manier van water drinken die bij je past. Zorg voor een ritme.