Heb je tussendoortjes eigenlijk wel nodig?

Eigenlijk kan ik een heel kort en bondig antwoord geven. Nee je hebt geen tussendoortjes nodig. Sterker nog tussendoortjes kunnen het je ook heel erg lastig maken. En toch adviseer ik in eerste instantie aan iedereen die ik coach om wel ruimte te maken voor tussendoortjes. Ik zal je vertellen waarom.

Ons lichaam heeft eigenlijk voldoende aan 3 goede voedzame maaltijden per dag. Als je 3 keer per dag goed eet dan blijft je bloedsuikerspiegel mooi stabiel, je lichaam komt weer in balans en je constante hongergevoel gaat verdwijnen. Je lichaam heeft ongeveer 3 uur nodig om je eten, als het een goede voedzame maaltijd is, te verteren. Tussendoor heeft het dan in principe geen extraatje nodig. Als je merkt dat je maag leeg is, dat kan je herkennen aan een borrelend geluid, dan is het voldoende om een glas water te drinken. Je maag is dan gevuld en het borrelende geluid verdwijnt.

Als je tussendoortjes eet dan hou je je bloedsuikerspiegel onnodig hoog. Je lichaam heeft geen tijd om al het eten dat je binnenkrijgt goed te verwerken. Het is goed om te weten dat wanneer je de hele dag aan het eten bent je lichaam al die suikers niet meer kan verwerken. En dan, tja het is helaas zo, gaat je lichaam het overschot opslaan als vet. Precies dat wat jij denk ik ook niet wil.

Maar waarom adviseer ik dan altijd aan mijn klanten om tussendoortjes te eten terwijl we ze helemaal niet nodig hebben? Ik ga het je vertellen. Dit doe ik omdat ik weet hoe moeilijk het is om gelijk alles te veranderen. Als de stappen die je wil gaan zetten te groot zijn dan is de kans dat het uiteindelijk gaat mislukken heel groot. Het is voor je brein veel beter om niet teveel in 1 keer te veranderen. Je brein wil de hele dag eten. Meer dan 200 keer per dag moet je bewust of onbewust een keuze maken die met eten te maken heeft. Het kan zijn dat je een bepaalde lucht ruikt, niet lekker in je vel zit, eten ziet en nog veel meer. Best vermoeiend. De verleidingen zijn echt overal en daarom nemen we vaak toch dat tussendoortje terwijl ons lichaam het helemaal niet nodig heeft.

En omdat er zoveel verleidingen zijn, jij misschien ook zo gewend bent om tussendoortjes te eten is dit nu precies waarom ik wel die tussendoortjes adviseer. Stapje voor stapje brengen we altijd het eetpatroon in balans. Kleine stapjes om te ontdekken wat wel bij je past en wat niet. Kleine stapjes om weer te leren luisteren naar alle signalen van je lichaam.

Toen ik besloot om mijn levensstijl aan te passen at ik heel anders dan dat ik nu doe. In het begin heb ik alleen maar op de hoeveelheden gelet en dat was prima. Ik viel af, voelde mij steeds fitter en gezonder worden. Na een aantal maanden heb ik de eerste stappen gezet om minder suikers te gaan eten, meer zelf te gaan maken en ga zo maar door. En zo heb ik steeds weer nieuwe stappen gezet.

Als ik nu een tussendoortje eet dan doe ik dit in 80% van de gevallen omdat ik er echt zin in heb en niet meer omdat mijn lichaam (dus mijn bloedsuikerspiegel) hierom vraagt. Ik zorg ervoor dat er voldoende tijd zit tussen het tussendoortje en de maaltijden zodat mijn lichaam het eten niet gaat opslaan als vet.

Dit is ook precies wat de prachtige vrouwen die ik mag begeleiden bereiken. Stapje voor stapje leren ze om hun eetpatroon aan te passen aan de vrouw die ze willen zijn. Dan kan het best zo zijn dat de een wel voor tussendoortjes kiest en de ander niet. Dat maakt niet uit, als ze maar het eetpatroon krijgen dat bij ze past. Veel van de vrouwen die ik later spreek eten echt veel minder tussendoortje. Ze herkennen inmiddels hun lichaam voldoende en weten wat wel en niet goed voor ze is. Zo mooi. Ze weten dan ook dat ze niet hoeven te eten om gelukkig te zijn. Maar dat ze beter minder en beter kunnen eten om wel gelukkig te zijn.

 

Share This