Tips voor een zomervakantie in balans

Lange zomeravonden, laat aan tafel, gezellige avonden in de tuin, barbecues, feestjes. Je kent het wel. In de zomer en de vakantie heb je vaak een ander ritme dan je gewend bent. Ik geef je de tips om deze zomer keuzes te maken die passen bij de Vrouw in Balans. Dankzij deze tips kan je na de vakantie zorgeloos op de weegschaal stappen, terwijl je zonder schuldgevoel hebt genoten van lekker en voldoende eten. Dus ja ook van een wijntje, barbecue of een ijsje.

TIP 1: JIJ HEBT DE REGIE

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je eet en drinkt. Als je een doel voor ogen hebt dan is er maar één iemand die er voor kan zorgen dat je het doel ook echt gaat bereiken. En die persoon ben je zelf.

Je doel ga je niet bereiken door jezelf van alles te ontzeggen. Sterker nog, dan bereik je je doel juist niet. Door juist aandacht te blijven geven aan wat je allemaal niet mag van jezelf groeit het verlangen er naar. Mijn levensmotto is daarom: ‘ik mag alles, maar ik wil niet meer AL het lekkers eten, want ik wil gezond, fit en slank zijn’. Mijn volgende tips gaan over eten, keuzes maken en genieten.

TIP 2: ONTBIJT

Het is heel verleidelijk om tijdens de vakantie alleen maar stokbrood en croissantjes te eten. En wat denk je van al die andere lekkernijen die bij de bakker of het buffet liggen. Maar waarom zou je je laten verleiden om een donut te eten bij het ontbijt. Kijk eens verder, wat is er nog meer mogelijk. Zit je in een hotel dan is er bij het ontbijtbuffet vaak veel variatie. Kies bijvoorbeeld voor een roerei, yoghurt en fruit. Eet met mate, je hoeft niet al dat lekkers te eten. Verblijf je op een camping of in een appartement dan is het vaak al makkelijker. In de lokale supermarkt is er vaak variatie genoeg, denk maar aan eieren, yoghurt, crackers, fruit.

Met een goed gebalanceerd ontbijt geef je jezelf de energie die je nodig hebt voor de rest van de dag.

TIP 3: EET ZO NATUREL MOGELIJK

Door suikers, alcohol en vet eten vliegen de pondjes er ongemerkt weer aan.

Een keertje friet of een pizza eten zorgt er niet voor dat je kilo’s aankomt tijdens de vakantie. Zoek de afwisseling. Kies bijvoorbeeld tijdens de lunch voor een salade of een ander gerecht met groente. Kip, vis- of schaaldieren of een lekker stukje vlees van de grill zijn natuurlijk ook een goede optie. Bedank voor het mandje brood. En vraag om een fles of karaf water.

Kies voor een kop thee of kopje koffie als dessert.

Deze tips kun je natuurlijk ook toepassen als je zelf kookt.

TIP 4: EET BEWUST

Het is niet alleen veel gezonder om goed te kauwen, het zorgt er ook nog eens voor dat je eten lekkerder smaakt. Je proeft zo beter wat je in je mond hebt. Je beleeft de smaak en de structuur van het eten beter.

Goed kauwen op je eten heb je ook nodig voor een goede vertering van het eten. Door het eten in je mond goed te vermengen met je speeksel, ja ik weet het dit klinkt niet echt smakelijk, zorg je er voor dat je eten makkelijker en beter verteerbaar is voor je lichaam. Dus door goed te kauwen zorg je er voor dat het eten minder belastend is voor je lichaam.

TIP 5: NEEM DE TIJD VOOR JE MAALTIJD

Herken je dit…. Je zit eindelijk op dat terras, heb je bestelling gedaan, je maag knort en dan komt de ober je bord met eten brengen. Je hebt zo’n trek dat je direct als een gek je eten naar binnen begint te schuiven. Stop hiermee, dit is zo zonde van je maaltijd. Dwing jezelf om niet als een razende je bord leeg te eten. Neem je tijd, proef iedere hap en leg tussen de happen door je bestek neer en kauw rustig op je eten. Geef de hap na het doorslikken de kans om rustig in je maag terecht te komen. Het is nog al een klus voor je lichaam om alle voedingsstoffen te verwerken en op deze manier geef je je lichaam de kans om dit op een goede manier te doen.

Bijkomend voordeel is dat je sneller vol zit en een voldaan gevoel hebt. Het duurt namelijk ongeveer 20 minuten na het nemen van de eerste hap voordat je verzadigingsgevoel op gang komt. Eet je te snel dan is de kans groot dat je allang voldoende hebt gegeten, maar dat je dit nog niet voelt. Door langzaam en bewust te eten verklein je dus de kans dat je te veel eet.

TIP 6: ZORG VOOR VERANTWOORDE TUSSENDOORTJES

Bedenk nu alvast wat lekkere en verantwoorde tussendoortjes en zorg er voor dat je deze bij je hebt als je onderweg bent. Neem bijvoorbeeld wat fruit mee, een gekookt ei of ongebrande noten. Ook als je in een hotel verblijft kan je dit doen.

TIP 7: EET VEEL GROENE GROENTEN

Groene groenten zijn goed voor je. Ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen waardoor ze je een lang voldaan gevoel geven. Bovendien moet je lichaam veel moeite doen om de groene groenten te verteren, een positieve oppepper voor je stofwisseling. Eet iedere dag minimaal 350 gram groene groenten. Ga je uit eten, vraag dan gerust om extra groene groenten. In bijna ieder restaurant kunnen ze dit voor je klaarmaken.

TIP 8: DRINK VOLDOENDE WATER

Van frisdranken, fruitsappen en energiedrinks krijg je juist dorst. Bovendien maken ze je dik(ker) en futloos. Door voldoende water te drinken zorg je er voor dat je goed gehydrateerd blijft. Begin je dag met water drinken en drink 30 minuten voor iedere maaltijd een glas water. Zorg er voor dat je altijd een flesje water in je tas hebt zitten. Drink niet tijdens het eten, op deze manier kan je lichaam alle voedingsstoffen optimaal verwerken.

TIP 9: BLIJF IN BEWEGING

Blijf ook tijdens je vakantie actief. Ga lekker wandelen, zwemmen of huur eens een fiets als dat kan. Bewegen geeft je energie en zorgt er natuurlijk ook voor dat je na de vakantie zonder schuldgevoel weer op de weegschaal kan gaan staan

TIP 10: WEET WAT EN HOEVEEL JE EET

Ben je bewust van wat je allemaal eet op een dag. Je hoeft tijdens de vakantie echt geen calorieën te gaan tellen, met een beetje gezond verstand kom je er echt wel. Heb je zin om een ijsje te eten, doe dat dan, maar pas dan wel op met wat je de rest van de dag eet. Drink je een dag meer alcohol dan goed is voor je, doe het dan de dag daarna rustig aan. Beweeg die dag meer, eet die dag bewust en gezonder en drink veel water. Jij hebt de regie, jij kan er zelf voor zorgen dat de balans goed is. Ben je onzeker over de hoeveelheid eten dan is mijn gouden tip om goed te kijken naar wat er allemaal op je bord ligt. De ideale verdeling is de helft van je bord voor groente, 1/3 vlees, vis, kip, 1/3 aardappelen, rijst of pasta en eventueel 1/3 voor wat anders.

Gebruik van deze tips hetgeen je helpt om je doel te bereiken, doe wat goed bij je voelt. Ook tijdens de vakanties heb je invloed op wat en hoeveel je eet, jij hebt de regie. Vergeet niet dat je altijd een keuze hebt, het belangrijkste is dat je én blijft genieten van het leven én achteraf geen spijt hebt van de keuzes die je hebt gemaakt.

Iedere keer als je merkt dat je nieuwe overtuigingen en je nieuwe gedrag jou helpen, brengt dit je een stukje dichter bij je doel!

Wil je na de vakantie aan de slag om je ideale gewicht te gaan bereiken, koop dan een ticket voor de  Live Dag Vrouw in Balans, Becoming you, vrijdag 27 september a.s.. Deze dag ga ik je alles leren wat je nodig hebt om de Vrouw in Balans te worden. We gaan het hebben over voeding, hormonen, je energieniveau, mindset, ademhaling en nog veel meer. Kortom alles wat je nodig hebt om te gaan leven als de vrouw die jij wil zijn. De Vrouw die in Balans is, weer bruist van energie, lekker in haar vel en kleding zit met normale voeding uit de supermarkt.

Ben je eraan toe om de Vrouw in Balans te worden met gedachtes die wel voor je werken, lees dan hier verder.

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:00 to 18:00
Share This