Over je schildklier en afvallen

Als afvallen nu lastig gaat, dan zou het zo maar kunnen zijn dat je schildklier hiervan de oorzaak is.

De schildklier is een klein, maar o zo complex orgaan. De meeste vrouwen die bij mij komen om af te vallen, hebben het vermoeden dat de schildklier de boosdoener is. Maar als ze bloed laten prikken, dan krijgen ze altijd te horen dat de schildklier prima werkt. Hoe kan het dan dat het afvallen niet lukt? In deze blog ga ik je vertellen wat de oorzaak is en wat je kan doen om dit om te draaien.

De schildklier speelt een belangrijke rol in de stofwisseling en je energieniveau. De schildklier zelf is een klein orgaan in je hals. Het maakt het hormoon T4 aan. T4 is een inactief hormoon. Dit wil zeggen dat T4 pas van waarde is als het omgezet kan worden in een actief hormoon. Dit actieve hormoon noemen we T3. Een belangrijke stof om dit te bewerkstelligen is selenium. Daarnaast is er ook voldoende vitamine A en magnesium nodig. Bovendien is de omzetting van het schildklierhormoon T4 naar T3 afhankelijk van de ‘vloeibaarheid’ van je celmembranen. Deze vloeibaarheid is weer voor een groot deel afhankelijk van omega 3-vetzuren.

De omzetting van T4 naar T3 gebeurt voornamelijk in je lever.

Je lever heeft meerdere functies. Het zet vetten en suikers uit voeding om in brandstoffen. Er kan energie in worden opgeslagen en de lever heeft een belangrijke taak in het filteren van afvalstoffen in het bloed.

Voor de omzetting van T4 naar T3 heb je naast gezonde voeding, dus ook een schone, goedwerkende lever nodig.

Is er onvoldoende selenium aanwezig of is de schildklier te actief en is er te veel T4, dan wordt T3 omgezet in rT3. rT3 is veel minder actief dan T3.

Wat hebben stress en je schildklier met elkaar te maken?

Je hormonen kunnen helaas niet multitasken. Het hormoon dat het meeste nodig is om ervoor te zorgen dat je de dag doorkomt zal altijd voorrang krijgen. De aanmaak van de stress- en schildklierhormonen begint in de hypothalamus, vervolgens neemt de hypofyse het over en vervolgens gaan ze ieder een eigen weg. Je kan je denk ik wel voorstellen dat wanneer er te veel stress is, hierdoor de productie van het schildklierhormoon ontregeld kan zijn. Met alle gevolgen van dien.

Daarnaast zorgt langdurige stress ervoor dat de minder van het actieve T3 kan worden aangemaakt en er meer van het minder efficiente rT3 wordt aangemaakt.

Bloedtesten

Hoe kan het dat je na een bloedtest te horen krijgt dat je schildklier prima werkt, terwijl je nog steeds niet af valt?

In de meeste gevallen wordt er tijdens een bloedtest niet getest op het actieve T3 en het minder actieve rT3. Alleen horen dat er voldoende T4 wordt aangemaakt zegt daarom niks, je zou graag willen weten hoe het is met de T3 en de rT3.

Is dit bij jou het geval, kan je met de tips die ik je graag geef aan de slag om ervoor te zorgen dat je stofwisseling een boost krijgt en het afvallen op gang te brengen of mee door te gaan.

Wat kan je zelf doen om je stofwisseling te optimaliseren.

  • Het beste advies dat ik je kan geven is, eet zoals de natuur voor ons bedoeld is. Groente, fruit, eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten, verdeeld over 3 maaltijden per dag.
  • Zet 2 à 3 keer per week vis op het menu. Alle vis is goed, behalve Tilapia en Pangasius.
  • Gun jezelf 2 à 3 keer per week 20-25 gram paranoten. Paranoten zijn een rijke bron van selenium
  • Gebruik Omega 3 om de cel vloeibaarheid te verbeteren/optimaliseren.
  • Stop met (crash-)diëten, koolhydraatarm/vrij eten en strenge diëten zijn funest voor een goede schildklierwerking.
  • Beweeg dagelijks.
  • Verminder stress.

Blijvend Afvallen zonder dieet en het herstellen van je hormoonbalans met het Vrouw in Balans programma

Het creëren van een gezonde ‘dieetvrije’ relatie met eten en jezelf die je echt gelukkig maakt, doe je niet zomaar. Voeding, Hormonen en je Brein vormen samen de succesformule voor de succesvolle verandering. Daarom heb ik vanuit al mijn kennis, onderzoek en ervaringen de Vrouw in Balans methode ontwikkeld, dat jou helpt om de blijvende (h)eerlijke gezonde leefstijl te bereiken.

Wil jij ook afvallen zonder dieet, gezonder gaan leven, je hormonen voor je laten werken en rust in je brein creëren? Lees dan mijn blogs, luister naar mijn podcasts of volg het online Vrouw in Balans programma. Wil je liever 1-op-1 door mij gecoacht worden? Lees dan hier verder.