Magnesium is een mineraal dat je in bijna iedere lichaamscel terug kan vinden. Het is o.a. betrokken bij de opbouw van gezonde botten en spieren, de aanmaak van hormonen, de energiestofwisseling en overdracht van zenuwprikkels. Magnesium kan het lichaam niet zelf aanmaken, dus is het helemaal afhankelijk van je eetpatroon om het te ontvangen.

Wat zijn de belangrijkste functies van magnesium

Magnesium draagt bij aan een gezonde slaap omdat het samenwerkt met het slaaphormoon melatonine. Samen zorgen ze voor een betere regulatie van je bioritme. Wat wil zeggen dat je op vastere tijden slaapt en wakker wordt. Hierdoor sta je uitgeruster op, krijg je meer energie en kan het lichaam zich gedurende de nacht goed herstellen. Tijdens je slaap worden de hormonen Ghreline en Leptine gecontroleerd, dit zijn de hormonen die verantwoordelijk zijn voor je verzadigingsgevoel. Dus een gezonde nachtrust heeft direct invloed op je eetlust en levert zo een positieve bijdrage aan het afvallen zonder dieet.

Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten. Aangezien we allemaal steeds ouder worden is zorgen voor een gezond en sterk lichaam belangrijk.

Magnesium heeft de eigenschap dat het kan bijdragen aan verwijding van de bloedvaten. Dit kan weer een positieve invloed hebben op je bloeddruk. En zo uiteindelijk ook kan meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.

Veel vrouwen vertellen mij over stijfheid, gespannen spieren, spierkrampen en spierpijn. Maar ook over onrustige benen en been- en/of voetkrampen. Magnesium kan helpen dit te voorkomen.

Ook bij obstipatie kan magnesium een positieve rol spelen. Het draagt bij aan een normale werking van je darmspieren. Zelfs mogelijke krampen in je maag- en darmstelsel kunnen hiermee worden verholpen.

Een magnesium tekort verder nog gelinkt aan allergieën, geheugenstoornissen, concentratieproblemen en depressiviteit.

Stress is één van de belangrijkste veroorzaker van een magnesiumtekort. Hoe meer mentale of fysieke stress je ervaart, hoe meer magnesium er wordt verbruikt. Hoe lager het magnesiumniveau in je lichaam, des te gevoeliger kan je worden voor stress.

Zo ontstaat er een vicieuze cirkel waarin het lichaam weer opzoek gaat naar een oplossing om de stress het hoofd te bieden. Cravings, eetbuien, liggen op de loer omdat zoet, zout, vet en alcohol voor kortdurende ontspanning zorgen.

Hoe merk je een magnesium te kort op

Omdat magnesium een essentieel mineraal is voor je lichaam, kan een tekort op de lange termijn leiden tot uitputtingsproblemen en chronische aandoeningen.

Zoals ik al schreef, speelt magnesium een belangrijke rol in verschillende lichaamsprocessen, daarom kunnen de klachten divers zijn. Heb je last van spierkramp in je nek of kuit, hoofdpijn, vermoeidheid, slecht slapen of een trillend spiertje bij je oog dan is de kans groot dat je een magnesiumtekort hebt. Of herken je een van de klachten die ik eerder omschreef, dan kan het zijn dat je een magnesium te kort hebt.

De belangrijkste oorzaak van een tekort is een ongezonde leefstijl. Er is een disbalans in je eetpatroon, te veel suikers/zoet eten, alcohol, cafeïne en koolzuurhoudende dranken, maar ook stress.

Wat kan je zelf doen

Omdat Magnesium van invloed is op je totale leefstijl, is het goed om je leefstijl eens goed onder de loep te nemen. Voeding, bewegen, sporten, je fysieke- en mentale staat van zijn hebben invloed op je leefstijl.

Magnesium zit in bijna alle gezonde voeding. Ik heb een overzichtje voor je gemaakt van magnesiumrijke voeding:

  • Groene bladgroenten zoals boerenkool en spinazie
  • Cashewnoten
  • Amandelen
  • Pompoenzaden
  • Zonnebloempitten
  • Lijnzaad
  • Chiazaad
  • Avocado
  • Kidneybonen
  • Zwarte bonen
  • Quinoa
  • Bananen
  • Zeewier
  • Broccoli
  • Peulvruchten
  • Aardappelen
  • Yoghurt
  • Rozijnen
  • Havermout
  • Drinkwater
  • Rauwe cacao
  • Cacao in donkere chocolade*

* Let wel, vaak wordt er aangeraden om donkere chocolade te eten. Hoe puurder hoe beter wordt vaak gezegd. Toch blijft het oppassen, want aan de meeste chocolade, ja ook de pure chocolade worden suikers of zoetstoffen toegevoegd. Check daarom goed de ingrediënten declaratie om er zeker van te zijn dat je niet ongemerkt suikers en/of zoetstoffen gaat eten.

Sporten en bewegen is gezond. Maar let er wel op dat te veel/extreem sporten en bewegen, ondanks dat het heel fijn kan voelen, een in eerste instantie onmerkbare bron van stress is voor je lichaam. Kijk daarom goed waar je nu staat en bouw het bewegen en sporten dan langzaam op naar het gewenste doel.

Magnesium supplementen

Magnesium aanvullen kun je doen met behulp van een voedingssupplement. Kies je hiervoor neem het dan verdeeld over de dag in. En voor de dosering de aanbevolen hoeveelheid aanhouden die op het supplement vermeld staat.

Kies altijd voor een orthomoleculair merk. Vaak zijn deze duurder dan de ‘reguliere’ supplementen. Het verschil komt door de kwaliteit van de grondstoffen in combinatie met de opneembaarheid in je lichaam. Zo bevatten de goedkopere supplementen vaak stoffen die nauwelijks worden opgenomen door het lichaam en/of synthetisch zijn.

Zelf ben ik een fan van de supplementen van Vitakruid. De grondstoffen die ze gebruiken zijn 100% natuurlijk en van hoge kwaliteit. Bovendien streven ze naar de hoogst mogelijke opneembaarheid van de werkzame stoffen op de bedoelde plek in het lichaam. Er zijn veel verschillende soorten magnesiumsupplementen beschikbaar. Ieder met haar eigen toepassing. Vitakruid heeft in haar assortiment Magnesium Complex.In dit supplement hebben ze alle magnesiumvormen verenigend in één supplement. Op deze manier combineren ze de specifieke toepassingen van de verschillende vormen, dit maakt dat Magnesium Complex breed inzetbaar is.

Magnesium kan ook door de huid worden opgenomen. Een lekker (voeten-)bad met magnesiumkristallen of bijvoorbeeld door te smeren met een magnesiumolie.

Tot slot wil ik graag nog floaten bij je onder de aandacht brengen. Floaten is gewichtloos drijven in water met magnesiumsulfaat. Uit onderzoek is gebleken dat floaten, naast dat het gewoon erg lekker is, positieve effecten heeft, zoals het verminderen van fysieke- en mentale stress. Het verlicht (chronische-) pijn en het bevordert de slaappatronen en versterkt je immuunsysteem.

Mijn nieuwe programma gaat bijna starten!

Tja en denk jij nu ‘het lijkt mij fantastisch om de blijvende switch te gaan maken, eigenlijk zoals Claudia ook heeft gedaan. Ja dat zou ik ook wel willen, maar hoe dan?!’ Daarmee help ik je graag! Sterker nog ik vind dit echt het allerleukste om te doen. Het is zo fantastisch om door te mogen geven wat ik heb geleerd. Alleen dan hoef je het niet meer zelf uit te zoeken zoals ik heb gedaan. Je hoeft er geen jarenlange studies meer aan te wijden, zoals ik heb gedaan.  Alles heb ik samengebracht in het ‘Becoming You halfjaarprogramma’! Ik ben er zo trots op en eerlijk gezegd is het een droom die uit is gekomen.

Blijvend afvallen zonder dieet, je hormoonhuishouding in balans brengen, de mindset en relatie met eten creëren die hierbij horen. Jouw eetpatroon, hormonen en mind in balans brengen zodat je weer oprecht lekker in je vel en kleding zit. Niet alleen vanuit mijn expertise als hormoontherapeut, maar ook omdat ik zelf hierin ook mijn struggles heb gehad en als geen ander weet hoe dit is, en wat wel en niet werkt.

We gaan bijna starten met dit unieke coachprogramma. Uniek omdat het een combinatie is van persoonlijke 1-op-1 coaching en 6 live dagen. Met slecht een klein groepje vrouwen, samen sta je sterker! ‘Becoming You’.

Liefs, Claudia

p.s. Let op, er zijn echt maar 6 plekjes beschikbaar in dit programma!