‘Let’s talk about hormones’

Ben je vaak moe, lusteloos, slaap je slecht of heb je last van eetbuien? Of heb je vaak last van een slecht humeur en merk je dat het steeds moeilijker is om alle ballen in de lucht te houden? Of lukt het je gewoon niet om afscheid te nemen van je kilo’s? Grote kans dat je last hebt van een verstoorde hormoonbalans. 

Binnen alle hormonen die we kennen is het best lastig om de belangrijkste aan te wijzen. Alle hormonen zijn belangrijk om gezond, fit en energiek te zijn. Toch zijn er 3 hormonen die een hoofdrol hebben als het gaat om gezond en energiek te zijn en afvallen. Het zijn de hormonen Melatonine, Insuline en Cortisol. 

Als je voldoende slaapt (melatonine) dan zal je merken dat je beter met stress (cortisol) om kan gaan. Slaap je beter en heb je minder stress dan heb je ook minder behoefte aan snelle koolhydraten en blijf je bloedsuikerspiegel (insuline) stabieler.

Slaap je voldoende, dan krijgt je lichaam voldoende tijd om te herstellen en ga je je iedere dag beter voelen. Je krijgt weer zin om te gaan bewegen. Terwijl je energie verbruikt krijg je van je lichaam positieve energie terug.

Voor een goed slaapritme is het belangrijk dat de hormonen melatonine, insuline en cortisol in balans zijn. De lange zomermaanden zijn ideaal om ervoor te zorgen dat deze hormonen weer in balans komen. Dit komt omdat de hormonen in je lichaam het dag en nachtritme van de natuur volgen. Melatonine is een licht/donker hormoon. Bij het donker worden is het sterk verhoogd en tegen de ochtend is het weer verlaagd. Op dat moment is het hormoon cortisol verhoogd om je wakker te maken.

Het je last van veel stress door bijvoorbeeld je werk of privé, maar misschien ook door verkeerd eten dan is de hoeveelheid cortisol continue verhoogd. Het hormoon melatonine krijgt dan geen kans, waardoor je slecht slaapt. Tja en de gevolgen van slecht slapen ken je denk ik wel. Vaak volgen dan als vanzelf de eetbuien waardoor je ook een sterk schommelende bloedsuikerspiegel krijgt. En dit geeft weer stress voor je lichaam.

Hormoonbalans

In de zomermaanden zijn de dagen lang. Deze lange dagen kan je prima gebruiken om je hormonen weer in balans te krijgen. Het is namelijk vroeg licht en het wordt laat donker. Bovendien zijn er nu zoveel lekkere en gezonde producten te koop dat je je lichaam hiermee een echte boost kan geven en zo dus afscheid kan gaan nemen van je eetbuien. En van de kilo’s.

Wat kan je doen om je hormonen in balans te brengen:

  • Volg het ritme van de dag. Sta op als het licht wordt, maak dan je effectieve werkuren.
  • Gebruik de avond om tot rust te komen en ga naar bed als het donker is.
  • Sport, train in de ochtend/middag.
  • Verwar eten en drinken niet met troost, comfort. Ook niet tijdens een gezellige zomeravond.
  • Gebruik eten en drinken niet om te ontspannen of voor de gezelligheid, maar als energiebron voor de dag van morgen. Vraag jezelf eens af wat voor de gezelligheid zorgt, is dat al het eten en drinken of zijn dat de mensen met wie je bent.
  • Kies 1 keer per dag voor een goed gevulde salade, groente en fruit zijn nu ware smaakexplosies.
  • Drink voldoende water.
  • Zorg voor een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lichaam zal je dankbaar zijn als ze deze krijgt.

Gaat het een dag minder goed, geef dan niet op. Morgen is weer een nieuwe dag. Kijk liefdevol kritisch naar wat niet goed is gegaan en bedenk wat je morgen gaat doen zodat het wel goed gaat.

Wil je na de vakantie aan de slag om je hormonen in balans te brengen en je ideale gewicht te gaan bereiken, schrijf je dan in voor de Masterclass ‘Alles over Hormonen en Afvallen’, maandag 17 september a.s.. Deze avond ga ik je uitleggen welke invloed je hormonen hebben op hoe jij je voelt, welke hormonen een boost nodig hebben om af te vallen en hoe je je hormonen in balans krijgt zodat je je ideale gewicht gaat bereiken. En natuurlijk ga ik je vertellen wat er voor nodig is om niet alleen je ideale gewicht te bereiken, maar ook om het te behouden. Precies zoals bij mij.

Good FOOD, Good MOOD, Happy HORMONES, Healthy WEIGHT

Share This