Hormoonbalans Granola, suikervrij en eenvoudig te maken

Ik heb een paar favorieten ontbijtjes. Met stip op nummer 1 staat een kom volle yoghurt met blauwe bessen en granola. De muesli, cruesli en granola’s die je in de supermarkt tegenkomt zitten vaak vol suikers en daar ben ik geen fan van. Daarom ben ik gaan zoeken naar een recept voor suikervrije granola. Tot mijn grote verbazing kon ik die niet vinden. Aan de meeste homemade granola’s wordt suiker, honing of bijvoorbeeld agavesiroop toegevoegd. En kokos- of olijfolie. Allemaal ingrediënten die ik juist wilde vermijden. Daarom ben ik zelf aan de slag gegaan en ik kan je zeggen dat de granola zalig is. En ook nog eens eenvoudig te maken. Daarom deel ik heel graag mijn recept voor echte SUIKERVRIJE GRANOLA met je.

Wat heb je nodig voor de hormoonproof granola:

  • Gemengde ongebrande & ongezouten noten. Bijvoorbeeld: walnoten amandelen, paranoten en pecannoten. Of kies voor een mix van gebroken notenstukjes (o.a. te koop bij De Notenshop)
  • Zaden& pitten. Bijvoorbeeld: lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten of pijnboompitten.
  • Eventueel gedroogd fruit zoals moerbeien, inca bessen, goji bessen, krenten, gedroogde kersen, kokossnippers
  • Speltvlokken
  • Havermout
  • Kaneel, Vanille Bourbon of Koek- en Speculaaskruiden* 

* naar keuze één van deze 3 als smaakmaker gebruiken.

Hoe maak je de suikervrije granola:

Je kan de granola op de twee manieren maken. Wanneer ik voldoende tijd heb dan gebruik ik de bereidingswijze hieronder. Heb ik minder tijd dan doe ik alle ingrediënten in een grote kom, meng het goed door en verdeel het daarna over mijn voorraadpotten. Welke optie je ook kiest, beide zijn goed. Ik heb bewust geen hoeveelheden bij de ingrediënten gezet, hier kan je meespelen. Vertrouw je gevoel, het is altijd goed met de combinatie van deze ingrediënten.

Okay, de bereidingswijze voor als je voor de granola de oven wil gebruiken:

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Hak de noten in kleine stukjes. Kies je ervoor om ook gedroogd fruit te gebruiken, voeg deze dan pas toe als de granola uit de oven komt en goed is afgekoeld. Doe ze in een kom en voeg de zaden en pitten toe. Meng de noten en de zaden & pitten goed. Voeg daarna de kaneel, Vanille Bourbon of Koek- en Speculaaskruiden toe. Schep het mengsel weer goed door. Leg bakpapier op je bakplaat en spreid het noten/zaden&pitten mengsel goed uit over de bakplaat. Het mengsel kan nu in de oven. Totale baktijd is ongeveer 15 à 20 minuten, afhankelijk van je oven. Schep na ongeveer 10 minuten het mengsel om zodat het goed en gelijkmatig kan bruinen. 

Na de baktijd laat je de mix afkoelen op de bakplaat. Pas als het is afgekoeld meng je het gedroogde fruit en de havermout en/of speltvlokken door de mix. Goed door mengen en je homemade Suikervrije Granola is klaar.

Genieten van je homemade SUIKERVRIJE & HORMOONPROOF GRANOLA is heel eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt is yoghurt, het liefst volle, vers fruit en 20 gram van je zelfgemaakte granola. Meer dan dit heb je niet nodig om je dag gezond en energiek te beginnen.

Eet smakelijk!