Hormonen, Voeding, Leefstijl en Overgangsklachten.

Kan je dan echt niks doen aan overgangsklachten? Kan je met voeding je hormonen weer in balans krijgen?

Een keer in de week staan er vragen in het Brabants Dagblad/Algemeen Dagblad van lezers die worden beantwoord door het ‘deskundigen panel’. De vraag van deze week aan de voedingsdeskundige kwam van een vrouw in de overgang. Zij wilde weten of ze met voeding iets kon doen aan haar heftige overgangsklachten. Van het advies van de voedingsdeskundige viel mijn mond open. Ze schreef o.a. ‘helaas is er geen goede algemene voedingstherapie tegen overgangsklachten’.

Hoezo is er met voeding niks te doen om je te helpen soepeler door de overgang heen te komen? En wat is voedingstherapie? Zo maar twee vragen die in mij opkwamen toen mijn boosheid een beetje gezakt was. Inderdaad boosheid, want door te leren wat goede voeding is en welke voeding jouw lichaam nodig heeft kan je wel degelijk de klachten verminderen.

Gezonde voeding, een gezond voedingspatroon met veel vezels, vitaminen en mineralen helpen je lichaam de hormoonbalans zo stabiel mogelijk te houden. Niet alleen gezond eten is belangrijk, maar ook bewegen, een mix tussen bewegen en echt trainen. En als laatste zorgen voor rust en ontspanning.

Het is belangrijk dat de hormonen oestrogeen en progesteron in balans zijn

Wat is er namelijk aan de hand in de overgang. Wanneer je maandelijkse cyclus gaat veranderen, verandert ook deze balans. Alle vrouwen krijgen vroeg of laat hiermee te maken.

Oestrogeen en Progesteron worden in de jaren dat je vruchtbaar bent voornamelijk aangemaakt in de eierstokken.

Gelukkig kan ons lichaam ook op andere plaatsen oestrogeen en progesteron aanmaken. Oestrogeen wordt door het lichaam o.a. aangemaakt in vet. Onder invloed van het enzym aromastase kan het lichaam testosteron omzetten in oestrogeen. Heb je veel buikvet dan is de kans groot dat je teveel van het hormoon oestrogeen hebt. Progesteron wordt niet aangemaakt in vet. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een gezond gewicht hebt. Voor veel mensen betekent dit afvallen.

Goede Voeding is Hormonen in balans

Progesteron maakt het lichaam ook aan in de bijnieren. Maar als er sprake is van veel stress dan kiest je lichaam niet voor het aanmaken van progesteron, maar voor overleven. En in dat geval gebruikt het progesteron om het stresshormoon cortisol aan te maken.

Door te kiezen voor een gezonde levensstijl. Dus gevarieerd eten, voldoende bewegen, voldoende rust, zorgen voor een gezond gewicht komen je hormonen weer in balans. Nu begrijp je misschien waarom ik boos was op de reactie van de voedingsdeskundige, je kan wel degelijk de mate waarin je last hebt van de overgang beïnvloeden. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een gezonde levensstijl. Ik ben van mening dat iedereen kan leren wat een gezonde levensstijl is. Want als ik het kan, dan kunnen jullie het zeker.

Wil jij je hormonen in balans krijgen, herken jij je in de klachten of wil je gewoon meer weten of leren over Voeding, Hormonen en Leefstijl, kom dan naar de masterclass ‘Alles over Hormonen en Afvallen’ maandag 17 september a.s., 19.30 – 22.00 uur.

Share This