Je voornemen was goed, het resultaat valt tegen.

Misschien herken je het wel.

In je hoofd maak je de mooiste plannen. Je droomt en ziet jezelf al slanker en fitter op het strand lopen de komende zomer. Je spreekt gelijk met jezelf af dat je vanaf morgen niet meer gaat snoepen, heel gezond gaat eten en veel gaat bewegen. Je voelt de opwinding en weet zeker dat het je dit keer ook echt gaat lukken. ’s Avonds zit je op de bank met een kop thee en neemt dat koekje. Je laatste koekje, want vanaf morgen is alles anders…

Verlangen naar je doel

De volgende dag sta je vol energie op, je spreekt jezelf tijdens het ontbijt streng toe en geniet de hele dag van al je overwinningen. Je hebt geen enkele moeite met nee zeggen, het gaat zo goed. Thuis na je werk ga je meteen koken, om daarna gelijk naar de sportschool te gaan. Dat had je met jezelf afgesproken en dit keer ga je echt doorzetten. Je weet het, je voelt het, dit keer ga je winnen.

Je bent niet de enige, ook ik heb dit gedaan. Maar keer op keer kwam de teleurstelling een paar dagen later. Het was niet vol te houden. Er gebeurde weer iets, vaak was er ineens stress in huis en was ik druk bezig met die stress op te lossen. In deze stress vergat ik mezelf. Dat herken je misschien wel. Het maakt je boos, gefrustreerd en uiteindelijk beland je weer op de bank met je hand in de koektrommel. Of met een groot stuk chocolade in je mond.

Bijna iedere vrouw is meerdere keren per week bezig met haar gewicht. Ze heeft een doel in haar hoofd waar ze naar verlangt. Het doel om kilo’s kwijt te raken. Of ze baalt van haar gewicht omdat ze in de spiegel alleen nog maar haar buik ziet. Of omdat ze teleurgesteld is als ze weer op de weegschaal stap. Zo hebben we allemaal onze eigen redenen om met ons gewicht bezig te zijn.

Hoe kan het toch dat het je steeds niet lukt om door te zetten. Waarom blijf je dan, net als zoveel anderen, toch teveel eten.

Vergeten

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Het heeft allemaal te maken met een verlangen. Vaak is het een verlangen naar rust. Rust in je hoofd, even tijd voor jezelf, niet voor een ander hoeven te zorgen. Maar in onze maatschappij mag dat niet meer. We gaan maar door, moeten zoveel, willen alles doen omdat we bang zijn dat we iets missen. De sociale druk is vaak zo groot dat wij vrouwen onszelf vergeten. We vergeten wat we echt nodig hebben.

Hoe kan je stoppen met jezelf vergeten? Maak voor jezelf iedere dag opnieuw een Persoonlijk Boodschappenlijstje. De basis is het doel dat je voor ogen hebt en dan teruggebracht naar wat je deze dag nodig hebt. Je kan het ook je eigen routekaart naar jouw doel noemen. Dus schrijf op wat je doel is voor deze dag, wat staat je je te wachten en wat wil je bereiken. Vervolgens kijk je naar waar je rekening mee moet houden deze dagen. Je werk, de kinderen, het sporten, alles wat van invloed is. Daarna bepaal je wat je gaat eten en heb je gelijk het overzicht wanneer je tijd voor jezelf in kan plannen.

Het enige dat je nu nog hoeft te doen is je persoonlijke boodschappenlijstje als handleiding voor de dag te gebruiken. Schuif het niet in een hoekje, maar hou het lijstje dichtbij je. Spiek er regelmatig op en spreek iedere keer opnieuw weer voor jezelf uit wat je doel is, wat je gaat bereiken. Zo hou je de focus op je doel en verklein je de kans dat je door een situatie wordt afgeleid.

Tips:

  • Bepaal je lange termijn doel. Wat is je verlangen, wat wil je bereiken, wie is de vrouw die je wil zijn?
  • Deel je doel op in kleinere, behaalbare doelen.
  • Maak per dag je Persoonlijke Boodschappenlijstje, wat heb jij nodig om deze dag te leven als de vrouw die jij wil zijn.
  • Weet hoeveel eten je nodig hebt en verdeel deze hoeveelheden goed over je dag. Op deze pagina kan je eenvoudig je eigen hoeveelheid berekenen.
  • Zien eten doet eten. Check je voorraad thuis voordat je boodschappen gaat doen en laat je tijdens het boodschappen doen niet verleiden door aanbiedingen.
  • Ben niet te streng voor jezelf, gun jezelf een lekker tussendoortje.
  • Laat je niet verleiden door je gevoelens, je gevoelens mogen er zijn. Je hoeft ze niet weg te eten.

Geniet van de mooie dagen die gaan komen. Wil je in 2019 echt je droom waar gaan maken en je ideale gewicht gaan bereiken dan ben je van harte welkom tijdens de VIP live dag ‘Alles over Hormonen en Afvallen’, zaterdag 2 februari 2019. Lees hier meer over deze dag

Share This
× Hoe kan ik je helpen?