ETIKETTEN LEZEN, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Yeahh mooie vrouwen, ik ga het jullie makkelijk maken. Echt waar, etiketten lezen is heel eenvoudig. Volg de stappen die ik je nu ga vertellen en jij kan voortaan op een makkelijke manier een goede keuze maken. Wat ik vaak hoor en zie is dat de meeste vrouwen beginnen met de voedingswaarde tabel, dan een conclusie trekken en daarna pas gaan kijken naar de ingrediënten. Herken je dit? Lees dan zeker verder, want ik ga het je makkelijk maken.

Ik denk dat het overbodig is om te vertellen dat je het beste producten kan kopen die geen etiket hebben. Eet deze producten wel zo natuurlijk, onbewerkt mogelijk. Hoe meer je het product van de oorspronkelijke staat ontdoet, hoe minder de kwaliteit voor je lichaam

Hoe lees je een etiket?

Begin eerst met het kijken naar de ingrediënten. Het eerstgenoemde ingrediënt zit er het meeste in. Op basis van de ingrediënten kan je een eerste selectie maken. Vergelijk hierbij de verschillende fabrikanten van een soortgelijk product. 

Als je weet wat de ingrediënten zijn kan je een stapje verder gaan. Je gaat nu pas kijken naar de voedingswaarde tabel. Let op, meestal staan er twee tabellen. Een tabel met de waardes voor een portie van 100 gram en een tabel van het werkelijke gewicht.

Heb je twee soort gelijke producten van verschillende merken let dan goed op de portiegrootte qua gewicht. In de meeste gevallen verschilt het gewicht per merk.

Energie is de hoeveelheid kcal een product bevat. Om deze goed te kunnen vergelijken is het echt nodig om goed te letten op de portiegrootte van het product.

Koolhydraten, waarvan suikers

Het allerbelangrijkste in de voedingswaardetabel zijn de Koolhydraten. Nagenoeg ieder product bevat deze. Er is een onderscheid in de soorten koolhydraten. Staat er koolhydraten waarvan suikers dan is het belangrijk om te weten waar de suikers vandaan komen. De enige manier om dit te achterhalen is door te kijken naar de ingrediënten. Alleen dan kan je achterhalen waar de suikers vandaan komen. Onder de suikers vallen namelijk ook groente en fruit. En precies deze suikers zijn geen probleem voor je lichaam mits de groente en fruit zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat worden gegeten. Dus een gewone sinaasappel ipv sinaasappelsap. 

Als je bij de ingrediënten suiker ziet staan dan komen de koolhydraten van suikers en hebben ze geen toegevoegde waarde voor je lichaam. Let wel op, fabrikanten zijn erg vindingrijk en doen er alles aan om je te misleiden. Suiker heeft meer dan 50 schuilnamen. Hoe meer ingrediënten een product bevat, hoe groter de kans dat er meerdere soorten suiker zijn gebruikt door de fabrikant.

Verzadigd versus Onverzadigd vet

In de voedingswaarde tabel staan ook altijd de vetten vermeld. Deze zijn uitgesplitst in verzadigde- en onverzadigde vetten. Ezelsbruggetje, let op de O’s.  Onverzadigde zijn okay en verzadigde niet.

Meer dan deze informatie heb je niet nodig om een etiket te kunnen lezen. Hou het eenvoudig. Dus eerst ingrediënten bekijken en vergelijken, pas daarna de voedingswaarde tabel. En let hierbij op het gewicht van het product/portie.

Misschien ken je wel iemand die je deze informatie goed kan gebruiken, voel je dan vrij om deze blog te delen met iedereen die jij het gunt.

Weet jij wat het verschil is tussen meel en bloem? Ik leg het aan je uit in mijn blogMeel of Bloem‘. 

Share This