Maak de frisse start die je wel kan volhouden

Nu de zomervakantie op haar einde loopt is het de ideale tijd om een frisse start te gaan maken. Misschien heb je, net zoals ik altijd deed, tijdens de vakantie ontzettend gebaald van de kilo’s. En heb je gewoon alle regels overboord gegooid en gewoon ongegeneerd van alles wat je hebt gegeten en gedronken genoten?

Tijdens onze lange terugreis zat ik altijd in mijn eentje te bedenken hoe ik het ‘zou gaan aanpakken als we weer thuiskwamen.’ In gedachten ging ik mezelf dan aanmelden bij de sportschool, ging 4x per week intensief trainen en we gingen alleen nog maar gezond eten. Vol goede moed ging ik de supermarkt in, herhaalde in mijn hoofd ‘ik ga geen chocolade kopen, ik neem geen koek en chips meer mee.’ Ik laaide de boodschappenkar vol met groente en fruit, liep de koek en chocolade voorbij en stopte bij het schap met ontbijtkoek. Vol vertrouwen pakte ik een pak 0% ontbijtkoek mee, niet wetende dat ik met een tussendoortje als dit mijn brein bleef triggeren. Fanatiek ging ik aan de slag, maar na een paar voelde het al alsof ik de strijd aan het verliezen was.

Als je dit herkent, dan is het tijd voor actie!

  1. Verleg de focus naar hoe jij je wil voelen en het gedrag dat hoort bij de gezond slanke versie van jezelf.

Het zijn de kilo’s die je in de weg zitten en het lijkt prima om een doel in kilo’s voor jezelf neer te zetten. Door je alleen te focussen op de kilo’s neem je niet de gewenste gedragsverandering mee. De vraag is ‘wat ga jij anders doen als je verlost bent van de kilo’s?’ Kortom de vrouw die jij wel wil zijn, wat hoe leeft, eet, denkt en beweegt zij wel? Door je nu hierop al te gaan focussen neem je niet alleen afscheid van de kilo’s, maar verander je ook gelijk je gedrag en mind.

  1. Maak een haalbaar plan voor jezelf.

Nu het helder is naar welke leefstijl je toewerkt is het een must om jouw nieuwe doel top of mind te houden. Het is bewezen dat het effectiever werkt als je stap voor stap naar je doel toewerkt. Een weekplan voor jezelf maken helpt je om je maaltijden en het bewegen/sporten in te plannen in de realiteit van jouw leven. Gebruik hiervoor een weekplanner. De weekplanner helpt je om je doel top of mind te houden en iedere week te evalueren hoe het is gegaan. Dit kun je weer meenemen in je planning van de week erop, zo blijf je je eigen leefstijl verbeteren tot je jouw doel hebt bereikt.

  1. Gebruik een app

Het is belangrijk om erop te letten dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft zodat er geen tekorten ontstaan. Ieder lichaam heeft een minimale hoeveelheid energie (calorieën) nodig om de primaire taken van het lichaam te kunnen uitvoeren. Denk hierbij aan het kloppen van je hart, het werken van je brein, in- en uitademen en nog zoveel meer. Deze basishoeveelheid energie noemen we BMR. Om optimaal voor je te kunnen werken heeft je lichaam deze hoeveelheid energie nodig in (h)eerlijke voedingsstoffen. Jouw eigen BMR kun je hier berekenen.

Je hoeft niet meer in 1 keer rigoureus je leefstijl om te gooien. Met deze 3 tips ben je al bewust bezig met het veranderen van je leefstijl. Door uit te werken wie de vrouw gezond slanke vrouw is en wat zij wel doet, gebruik te maken van een planner, en met behulp van een app bij te houden wat en hoeveel je eet, kun je op een gezonde dieetvrije manier afscheid nemen van de kilo’s en dat met (h)eerlijk eten uit de supermarkt.

P.S. kan je wel een zetje in de rug gebruiken, in het 8-weekse online Vrouw in Balans programma help ik je met het eigen maken van de Vrouw in Balans leefstijl. Met deze cursus leg je de basis voor jouw eigen (h)eerlijke en gezond slanke leefstijl. Je krijgt modules over voeding, hormonen, mind. Stap voor stap werken we toe naar de laatste module over intuïtief eten. Het is een 8 weekse videocursus die je volledig op je eigen tempo volgt en waar je life time toegang toe hebt. Je kan op ieder gewenst moment in het programma instappen.