Genieten tijdens Carnaval, zo doe je dat!

Wat zijn je plannen voor al die dagen feesten? Wat is je doel? Hoe ga jij je doel bereiken, wat kan jij zelf doen om je voornemens waar te maken? Hoe voelt het voor je als jij jezelf kan zijn? Vertel gerust aan de mensen met wie je gaat feesten wat en waarom jij een plan hebt gemaakt. Grote kans dat ze je steunen!

WAT WIL JIJ?

Wat wil jij wel? Wat wil jij absoluut niet? Verwacht je moeilijkheden? En zo ja welke? Wat kan jij doen om dit te voorkomen? Bijvoorbeeld vertellen wat jij nu doet en waarom. Denk ook aan bewegen en geen maaltijden overslaan?

Eet jij thuis of ergens anders? Wat heb jij nodig om goed en gezond te ontbijten en lunchen? Als jij zelf gaat koken/bakken wat heb je dan nodig om én lekker te eten, voldoende te eten én te genieten. Wat wil jij?

Welke boodschappen heb jij nodig en hoeveel? Maak een boodschappenlijstje en hou je aan dit lijstje. Zo voorkom je dat je misschien onbedoeld teveel meeneemt. Weet je nog, ‘zien eten, doet eten!’

Schrijf dan nu je plan uit. Lees je plan daarna nog eens kritisch door. Toets je plan aan je doel, je slanke mindset. Ben je tevreden, dan weet je wat je te doen staat. Is er twijfel, pas dan je plan aan net zo lang tot jij er blij van wordt. Kijk bij het doornemen goed of je alle bovenstaande vragen hebt beantwoord, alleen dan heb je een volledig, passend plan om de feestdagen goed door te komen én te genieten.

Gaat het toch fout ben dan niet boos, teleurgesteld of verdrietig. Van die ene keer te veel eten vergaat de wereld echt niet. Denk weer aan je doel en pak de regie terug.

Die kater de volgende dag, hoe kom je eraan en hoe kom je ervan af?

Ik ga je niks nieuws vertellen, een kater komt gewoon door vochtverlies. Ja juist als je flink doorzakt verlies je vocht. Alcohol onttrekt het vocht aan je lichaam. Vul je dit aan met alcohol dan verlies je alleen maar meer vocht en krijg je hoofdpijn. Een flinke misselijkheid krijg je vaak als bonus! Als de alcohol in je lichaam wordt afgebroken komen er namelijk afvalstoffenvrij die misselijkheid veroorzaken.

Geen alcohol drinken is de beste oplossing. Wil je dat niet, dat snap ik wel hoor, zorg er dan voor dat jij je vochtbalans op peil houdt. Wissel het drinken van alcohol af met een glas water. Wil je niet voor schut staan met je glas water, vul dan een zakflesje met water en drink deze leeg (en vul het flesje weer). Het is helemaal niet erg om een keertje een rondje over te slaan. Bedenk van tevoren goed hoeveel jij wil drinken, het kan zomaar zijn dat het je lukt om je daaraan te houden.

Drink als je thuis komt flink wat water en ook de volgende ochtend. Zo zorg jij ervoor dat jouw vochtbalans op peil blijft.

Geen ruzie met de weegschaal na de carnaval, hoe doe je dat?

Alcohol, frisdranken, mixdrankjes, ze zijn zo lekker, maar zo slecht voor je gewicht. Althans, als jij er teveel van drinkt. En meer drinken dan goed voor ons is doet bijna iedereen met carnaval. Al deze drankjes bevatten veel calorieën en suiker, meer dan goed voor je is. Een glas bier van 250 ml bevat 100 kcal. Een Bacardi cola 140 kcal. Reken maar eens uit, voordat jij het weet heb je een hele maaltijd op aan drank…

Wissel daarom af met water, spa rood of bijvoorbeeld met een light frisdrank. Normaal gesproken ben ik geen voorstander van light frisdranken, maar in het geval van carnaval kunnen ze best wel handig zijn.

VULLEN OF VOEDEN

Alcohol zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel daalt. Dan krijg je ineens flinke trek. Gelukkig is er in dat geval keuze genoeg voor een vette hap. Op iedere hoek van de straat kan je wel wat krijgen. Zeg daar maar eens nee tegen als jij echt honger hebt! Weet jij eigenlijk wel hoeveel calorieën jij dan naar binnenwerkt? Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:

1 zak friet met mayonaise bevat ongeveer 630 kcal. Een broodje shoarma, het liefste met knoflooksaus, 535 kcal en een hele pizza met kaas en tomaat ongeveer 871 kcal.

En om die calorieën kwijt te raken moet je heel wat uurtjes in de sportschool gaan trainen.

Kies daarom verstandig en bewust. Neem eventjes de tijd in plaats van snel je bestelling door te geven. Ga je in een restaurant eten vraag dan gerust om wat extra groenten en sla. Kies bij de snackbar voor één snack in plaats van twee. En kies voor ketchup in plaats van mayonaise en satésaus.

Belangrijk is dat je thuis goed en gezond eet. Maak voor de carnaval een plan en zorg ervoor dat jij je koelkast en voorraadkasten vult met gezond eten. Zo kan je ‘normaal’, voldoende en gezond ontbijten en lunchen. Maak werk van je ontbijt en je lunch zodat je met een goedgevulde maag naar het feestje gaat! Natuurlijk kun je daags van tevoren al een lekkere stamppot, pasta of soep maken. Deze kan je makkelijk invriezen of in de koelkast bewaren. Scheelt je een hoop tijd, ongezonde calorieën en jij hebt meer tijd en energie om te gaan feesten.

Heb je tijd over, maar dan gelijk wat tussendoortjes. Denk hierbij aan gekruide gehaktballetjes, blokjes kaas of rauwkost. Stop deze in een boterhamzakje en trakteer jezelf en de rest op een lekkere snack tijdens het feesten.

Alcohol drinken op een lege of slecht gevulde maag prikkelt je maag. Grote kans dat jij dan juist misselijk wordt en moet overgeven.

En …..

Drink als je weer thuis bent gelijk rustig een paar glazen water om je vochtbalans op peil te houden. Zet desnoods een glas of flesje water klaar op je nachtkastje zodat gelijk kan drinken als je wakker wordt.

Zorg voor voldoende slaap. Slaap net zoveel als dat je normaal gesproken ook nodig hebt. Juist als je onregelmatig leeft, en dat doet bijna iedereen tijdens carnaval, is rust belangrijk. Te weinig rust nemen zorgt er juist voor dat jij je slechter gaat voelen. Heb je wat tijd over, trek dan je wandelschoenen aan en maak een lekkere wandeling. Geniet van de buitenlucht, stap stevig door of ga hardlopen en zuig de frisse lucht diep in je longen. Zo krijg jij weer nieuwe frisse energie voor een dag feesten.

Wat na carnaval?

De tips die ik je heb gegeven kunnen je helpen om zo fit en gezond mogelijk te genieten van al die dagen feest. Jij hebt zelf in de hand wat jij wil. Vergeet niet, jij bent verantwoordelijk voor wat jij eet én drinkt. De consequentie kan zijn dat jij toch bent aangekomen of je helemaal niet fit voelt. Neem daarom gelijk weer de regie in handen en hou je aan je eigen plan. Eet veel groenten en fruit, drink veel water en zorg voor zoveel mogelijk beweging. Maar net zo belangrijk zorg voor voldoende rust en slaap. Geef je lichaam de tijd om te herstellen en jij gaat je vanzelf weer goed en energiek voelen.

Ik wens je een hele fijne carnaval!

Voel je dat je na de carnaval graag aan de slag wil om je kilo’s kwijt te raken weet dan dat ik er voor je ben. Onder het genot van een kopje thee of misschien wel een cappuccino gaan we dan samen kijken hoe ik je kan helpen zodat jij weer beter in je vel en kleding zit, Ja, ik wil graag afspreken en kijken wat jij voor mij kan betekenen Claudia.

Schrijf je in voor de inspiratiemail

Schrijf je in voor de inspiratiemail

En je ontvangt wekelijks gratis inspiratie, tips & tricks voor de (h)eerlijke gezonde slanke 'Way of Life!'

 

Uiteraard ga ik vertrouwelijk om met jouw gegevens. Hiervoor verwijs ik je naar de Privacyverklaring.

Gelukt, jouw inschrijving voor de inspiratiemail is ontvangen!

Share This