Is succesvol afvallen, meer energie en gezondheid je goede voornemen voor dit jaar?

Met deze 7 inzichten en TIPS ga jij dit jaar wel succesvol je doel bereiken, het gewicht dat past bij wie jij wil zijn.

  1. Denken in kilo’s

Veel vrouwen denken in kilo’s. De vraag is, wat is er anders als jij dit gewicht hebt bereikt. Hoe voel jij je dan. Ben je dan energiek, gezond, vitaal. Straal je als je naar jezelf kijkt in de spiegel? Kilo’s zijn maar een getal, het middel om weer lekker in je vel en kleding te zitten. Leg daarom de focus op hoe jij je wil voelen en gebruik de kilo’s die je wil afvallen als middel om dit te bereiken.

  1. Te streng zijn voor jezelf

Nooit meer genieten van een tussendoortje, dat stukje chocolade of glaasje wijn is een utopie. Als je het jezelf nu streng blijft verbieden dan gaat je brein er uiteindelijk naar verlangen. En weet je, je brein wint altijd. Beter is om voor jezelf 1 keer per dag iets lekkers te gunnen. Op deze manier voorkom je dat je focus ligt op wat je niet mag.. Dit levert je op termijn alleen maar frustraties op. Leg de aandacht op hoe jij je wil voelen en gun jezelf de 80/20 regel. 80% gezonde en pure voeding, 20% minder gezond.

  1. Maaltijden overslaan

Om je energiek en fit te voelen is het nodig dat je ervoor zorgt dat je aan je lichaam de energie geeft die het nodig heeft. Vergelijk het eens met je auto. Als je daar te weinig brandstof in stopt, dan sta je ergens langs de weg stil omdat de brandstof op is. Zo werkt het ook met je lichaam. Om energie te krijgen, moet je aan je lichaam goede voeding geven. Verdeeld over 3 eetmomenten per dag. Alleen dan krijg je van je lichaam de energie die je nodig hebt om de hele dag te kunnen en mogen doen wat je te doen hebt.

  1. Kiezen voor maaltijdvervangers

Veel maaltijdvervangers beloven je van alles op de verpakking. Maar als je het etiket goed leest, kijkt naar de ingredienten dan zie je daar meestal ook ingredienten bij staan die voor je lichaam hetzelfde zijn als suiker. Denk hierbij aan glucose, fructose, dextrose, bloem. Dit zorgt weer voor onrust in je lijf. Het enige dat jij aan je lichaam hoeft te geven is voeding die zo puur mogelijk is. Kies bijvoorbeeld in de ochtend voor yoghurt of kwark met vers fruit en een paar noten in plaats van je ochtend te starten met een dure shake. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

  1. Te ambitieus van start gaan

Van 0 naar 100 in 2 weken. Dit is wat we willen als we gezond en energiek willen worden. De eerste paar dagen lukt het nog wel, maar daarna blijkt dat je agenda en je lijf het helemaal niet toelaten. Het is teveel. Beter is om klein te beginnen. Bepaal voor jezelf wat je einddoel is en kijk vervolgens waar je nu staat. Als je weet wat je einddoel is en waar je nu staat kan je terugrekenen. Doe dit in kleine behapbare stappen, zodat èn je lichaam èn je brein kunnen wennen aan de nieuwe weg die jij bent ingeslagen.

  1. Opgeven als het even tegenzit

Hoe vaak komt het niet voor dat je net voordat je de doorbraak hebt bereikt opgeeft. Tegenslagen horen bij het leven. Beter is om ze te omarmen en ervan te leren. Als je na iedere tegenslag opstaat en weer twee stappen vooruit gaat, dan ga je dit keer wel je einddoel bereiken.

  1. Niet luisteren naar je lichaam

Je lichaam geeft feilloos aan wat je nodig hebt. Het is daarom belangrijk om te luisteren naar wat je lichaam je wil vertellen. Je lichaam laat het niet aan je weten via het stemmetje in je hoofd, maar vanuit je onderbuik. Of beter gezegd je darmen. Sluit je ogen, leg je handen eens op je buik (onder je navel), adem rustig door en voel. Hoe voelt je buik, ontspannen, zacht of hard, gespannen, winderig. Ben je erg moe, krijg je kringen onder je ogen, begint je buik te groeien, ben je vaak snotterig, is het onrustig in je hoofd. Dit zijn allemaal signalen dat je lichaam wil dat je een stapje terug gaat doen. Het verlangt naar rust, goede voeding en positieve aandacht.

Samenvattting van de 7 inzichten om dit keer wel je voornemen waar te maken

  • Kies en denk vanuit de vrouw die jij wil zijn
  • Ben lief voor jezelf
  • Eet 3 keer per dag
  • Kies voor voeding die zo puur en gezond mogelijk is
  • Stap voor stap op weg naar je einddoel
  • Sta op, ga door, ook als het een keertje niet gaat zoals jij zou willen
  • Luister naar je lichaam

Ik ben benieuwd of jij dankzij deze tips je voornemens wel gaat waarmaken? Let me know. Heb je meer hulp nodig, zoek dan een coach die bij je past en je kan helpen om ervoor te zorgen dat jij je doel gaat bereiken. Of schrijf je in voor de live dag, ‘Word je eigen voedingscoach’, waarbij ik je ga leren wat jij nodig hebt om de gezonde, energieke en fitte versie van jezelf te worden. 

Share This