Waarom je niet afvalt. Deze fouten maak jij waarschijnlijk ook.

Afvallen doe je om je ideale gewicht te gaan bereiken. Maar om dit gewicht te bereiken en het ideale gewicht te behouden is het belangrijk om te weten wat je lichaam nodig heeft. Met alleen maar weinig eten en heel veel sporten/bewegen boek je wel resultaat op de korte termijn, maar daarna gaat je lichaam je tegenwerken. Als je dit herkent lees dan snel verder, grote kans dat jij één of meerdere van de veelgemaakte fouten herkent. Ik heb de vier belangrijkste genoemd die ervoor zorgen dat je niet afvalt terwijl je juist het gevoel hebt dat je zo goed bezig bent.

Je ontbijt te weinig

Eten is energie voor je lichaam. De hele dag door verbrand je lichaam energie omdat je in beweging bent. ’s Nachts vindt de grootste verbranding plaats omdat je lichaam dan bezig is met herstellen. Je lichaam ruimt de afvalstoffen op en zorgt ervoor dat je klaar bent voor een nieuwe dag.

In de ochtend heeft je lichaam voldoende energie nodig om je een goede start te geven. Bezuinig daarom niet op je ontbijt. Doe je dit wel, dan loopt je lichaam de hele dag achter de feiten aan en blijft het naar energie, dus eten, zoeken. Door te starten met een goed ontbijt verminder je de kans op de welbekende snaaibuien in de middag en avond aanzienlijk.

Je eet te veel fruit

Bij een gezonde levensstijl hoort fruit. Je lichaam heeft fruit nodig omdat het vezels, vitaminen en mineralen bevat. Fruit bevat, verhoudingsgewijs, weinig calorieën. Maar als je meer dan 2 stuks fruit per dag eet dan is het al snel een hele hoeveelheid. Daarnaast bevat fruit fructose. Als je te veel suiker binnenkrijgt dan gaat je lichaam deze opslaan als reserve. Het maakt voor het lichaam niet uit of de suiker uit fruit of uit iets ongezonds komt. Ook de suikers uit fruit worden, als je er te veel van eet, omgezet in vet. Zo kan fruit een stiekeme dikmaker worden.

Als richtlijn kan je 2 stuks fruit per dag aanhouden

Je beweegt/sport te veel

Bewegen, sporten is goed voor je om je lichaam in goede conditie te krijgen en het geeft je weer nieuwe energie. Echter te veel trainen zorgt er in veel gevallen voor dat je aankomt in plaats van dat je afvalt. Niet omdat je spierweefsel aan het opbouwen bent, dat is een misverstand. Door te veel te trainen stimuleer je de vet-opslag hormonen.

Zorg voor een afwisselend trainingsschema van spieropbouw, cardio en rust. De rust heeft je lichaam nodig om te herstellen van de inspanningen die het heeft geleverd.

Je slaapt te weinig

Te weinig slapen, minder dag 6 uur per nacht, heeft een negatieve invloed op de eetlust hormonen. Het hormoon Ghreline geeft je hersenen het signaal dat het tijd is om te gaan eten. Het hormoon Leptine, geeft het signaal dat je voldoende hebt gegeten. Voldoende slaap is nodig om deze twee hormonen in balans te houden. Slaap je te weinig dan daalt de hoeveelheid Leptine. Je lichaam maakt meer Ghreline aan waardoor je meer gaat eten.

Ook ik heb deze fouten gemaakt toen ik wilde gaan afvallen. Ik wil je aanmoedigen hiermee aan de slag te gaan zodat ook jij je ideale gewicht gaat bereiken. Heb je iets meer nodig dan alleen deze tips dan heb ik een gaaf aanbod voor je. 17 Maart as. is er weer een Kickstart dag Leven Zonder Dieet. Tijdens deze dag ga ik je helpen om op een gezonde manier je ideale gewicht te gaan bereiken en te behouden. Deze dag deel ik alle informatie, ook mijn tips en must do’s, met je die jij nodig hebt om aan de slag te gaan of om succesvol door te gaan als je al wat kilo’s kwijt bent. Wil jij deze kans grijpen om bij deze geheel verzorgde dag te zijn, meld je dan nu aan en dan ben jij erbij. Natuurlijk is er deze dag alle gelegenheid om vragen te stellen.

Twijfel je nog of wil je bijvoorbeeld weten of deze dag wel geschikt voor je is neem dan even contact met mij op zodat we samen kunnen bekijken of deze Kickstart dag bij je past.

Lees hier meer over de Kickstart dag Leven Zonder Dieet.

Share This