Afvallen en hongerlijden is vanaf nu echt niet meer nodig.

Waarom zou je honger moeten lijden als je af wil vallen? Ik heb dit nooit begrepen. Sterker nog ik was er zo bang voor dat ik honger zou moeten lijden dat ik juist niet ging dieten. Als ik er zo over nadenk best wel kinderachtig. Hongerlijden terwijl er eten in overvloed is, dat kan toch niet.

Toch is het wat heel veel vrouwen doen als ze willen afvallen. Ze kiezen voor een heel streng dieet. Het liefst zo makkelijk mogelijk met maaltijdvervangers of bijvoorbeeld koolhydraatarm/vrij. Op pure wilskracht houden ze dit wekenlang en soms wel maandenlang vol. Alles met maar 1 doel, zo snel mogelijk van de kilo’s afkomen, zo snel mogelijk weer blij zijn als ze in de spiegel kijken omdat de buik is verdwenen. De weegschaal doet precies wat die moet doen, iedere week weer bewijzen dat er kilo’s vanaf zijn. Ondertussen kan het lichaam niet meer doen wat het moet doen. Je gezond houden.

Koolhydraatarm of koolhydraatvrij

Met uithongeren of tijdelijk zonder koolhydraten eten kom je wel van je kilo’s af, maar ondertussen wordt je gezondheid er niet beter op. Wat is er aan de hand. Ons lichaam bestaat uit koolhydraten, eiwitten, vetten, water en natuurlijk nog heel veel andere goede stoffen. Al deze stoffen heeft ons lichaam nodig om in top conditie te blijven of in top conditie te komen.

Koolhydraten heeft je lichaam nodig voor je stofwisseling. Koolhydraten hebben nog andere belangrijke functies. Ze leveren energie en zijn nodig voor de rode bloedcellen en je hersenen. Koolhydraten leveren de energie aan je lichaam die je nodig hebt. Maar, dan is het wel nodig om de juiste koolhydraten te eten. Snoep, koek, taart etc dat zijn ook koolhydraten, ze geven je heel snel energie en dat is precies dat wat je lichaam niet nodig heeft.

Eet je te weinig goede koolhydraten dan krijg je een tekort aan voedingsstoffen en breek je stap voor stap je lichaam af. Dit is waarom je lang koolhydraatvrij of arm eten niet vol kan houden. Je lichaam gaat dan schreeuwen om het eten dat het wel nodig heeft.

Welke koolhydraten zijn wel goed

Goede koolhydraten haal je uit zilvervliesrijs, peulvruchten, volkorenbrood, volkorenpasta. Maar ook uit aardappels, groenten en fruit. Deze koolhydraten houden je bloedsuikerspiegel zo veel mogelijk stabiel en dat geeft energie.  

Goede vetten heb je nodig omdat ze je lichaam energie geven, maar vooral ook omdat vetten nodig om de vitamines A, D, E en K op te laten nemen door je darmen.

Eiwitten zijn de bouwstenen van al het weefsel in je lichaam. Spieren hebben eiwitten nodig, maar ook je immuunsysteem. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een gezonde huid, stevige nagels, haren en botten.

Als je koolhydraten, eiwitten of vetten uit je voeding gaat schrappen dan val je misschien wel af, maar breek je ondertussen ook je lichaam af. Beter gezegd, je bent je lichaam aan het uithongeren.

Koolhydraten en afvallen, een goede combinatie

Wat dan wel? Zorg voor een goede balans. Hiervoor gebruik je de 80/20 regel. 80% gezond en gevarieerd eten en 20% bewaren voor de minder goede producten. Eet 2 keer per dag koolhydraten, begin de dag bijvoorbeeld met eiwitten, yoghurt of kwark. Maak van je lunch geen broodmaaltijd, maar eet brood bij je maaltijd. Geef bij het avondeten groenten de hoofdrol, de bijrollen zijn voor vlees, vis, kip, vetten en de koolhydraten.

Voor alles geldt, eet je er teveel van dan kom je aan. Je lichaam slaat alles wat teveel is op als vet. Voor je lichaam maakt het niet uit of het om gezond of ongezond eten gaat. Alles wat teveel is beland uiteindelijk op je buik, billen of heupen.

Wil je meer weten, kom dan naar de Kickstart dag Leven Zonder Dieet, zaterdag 17 maart a.s..

Ik ga je dan alles vertellen over afvallen, hoe je van diëten naar het Leven Zonder Dieet gaat. Ik deel mijn beste tips met je en ga je direct 1-op-1 coachen zodat jij na deze dag direct aan de slag kan gaan om op een gezonde manier je ideale gewicht te gaan bereiken.

Twijfel je nog of wil je bijvoorbeeld weten of deze dag wel geschikt voor je is neem dan even contact met mij op zodat we samen kunnen bekijken of deze Kickstart dag bij je past.

Lees hier meer over de Kickstart dag Leven Zonder Dieet.

Share This